Diferenciace nabídky dopravních příležitostí v českých obcích a sociogeografických mikroregionech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F10%3A10081842" target="_blank" >RIV/00216208:11310/10:10081842 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Diferenciace nabídky dopravních příležitostí v českých obcích a sociogeografických mikroregionech
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je vyhodnocení územní diferenciace dopravních příležitostí, tj. nabídky spojů veřejné hromadné dopravy (autobusové a vlakové) a vybavení domácností automobily v Česku. Sledování je vedeno ve dvou rovinách. Nejprve bude provedena analýza diferenciace dopravních příležitostí na bázi obcí a sociogeografických regionů pomocí základních statistických ukazatelů variability, prostorové autokorelace (procedura LISA) a kartografických výstupů. Ve druhé části článku je stanovena míra vlivu předpokládaných sociogeografických i geosociáních faktorů podmiňujících diferenciaci dopravních příležitostí. Zvláštní zřetel je věnován venkovským obcím, pro něž je dojížďka za prací a službami klíčovým fenoménem. Poslední rovinou hodnocení bude vytvořenítypologie sociogeografických regionů z hlediska nabídky dopravních možností.
Název v anglickém jazyce
Differences in the availability of transport possibilities in Czech municipalities and socio-geographical micro-regions
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to analyse the spatial differentiation of transport possibilities, i.e. the availability of public transport connections (bus and train) and households equipped with cars. Monitoring has been carried out on two levels. First, ananalysis of differences in transport possibilities was made, in socio-geographical regions and at the municipality level, using essential statistical indexes, spatial autocorrelation (the univariate LISA procedure) and cartographic observations. Anticipated socio-geographical conditional factors as well as geo-societal factors were evaluated in the second part of the paper. The last step involved the creation of a typology of socio-geographical micro-regions. It is evident that the rate of automoblization is not spatially differentiated to the sane degree as public transport connections, which differ significantly among municipalities and socio-geographical regions. Altogether, six main types of regions are described in Czechia.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie. Sborník české geografické společnosti (Geography Journal of Czech Geographic Society)
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Svazek periodika
115
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000276491300002
EID výsledku v databázi Scopus
—