Proč Aristotelés neuvádí Anaximandra z Mílétu v I. knize Metafyziky?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10118597" target="_blank" >RIV/00216208:11310/11:10118597 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč Aristotelés neuvádí Anaximandra z Mílétu v I. knize Metafyziky?
Popis výsledku v původním jazyce
V I. knize Metafyziky Aristotelés překvapivě neuvádí Anaximandra z Milétu. Studie ukazuje, že Aristotelés uvádí jmenovitě Anaximandra zejména v souvislosti s Anaxagorou a Empedoklem na základě otázky vzniku. Aristotelés a Theofrastos mohli pokládat Anaximandrův princip za podobný Anaxagorově směsi, neboť směs může být popisována zároveň jako jedno i mnohé. Můžeme tedy předpokládat, že Anaximandros není uveden proto, že Anaxagorás byl pokládán za typického představitele způsobu vzniku jako oddělování protikladů. Jiným důvodem může být neurčitost Anaximandrova principu. Nicméně, existuje možnost, že Anaximandrův princip je v I. knize Metafyziky míněn v podobě středního prvku.
Název v anglickém jazyce
Why Aristotle does not mention Anaximander of Miletus in the Metaphysics A?
Popis výsledku anglicky
Aristotle doesn't mention Anaximander of Miletus in his rewiew of the predecessors in Metaphysics A. This study aims to show that Aristotle and Theophrastus mention Anaximander by name mainly in connection with Anaxagoras and Empedocles within the context of the coming-to-be. For them the Anaximander's principle was similar to the mixture of Anaxagoras, which can be described as the one and manifold. Therefore, we may suppose that Anaximander is not mentioned explicitly because Aristotle regarded Anaxagoras to be more significant representant of the doctrine of coming-to-be as separation off of the opposites. The other reason might be the indefinity of Anaximander's principle. However, the intermediate element in Metaphysics A might be interpreted as the Anaximander's principle.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA401%2F07%2F0516" target="_blank" >GA401/07/0516: Raná řecká filosofie a přírodověda</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni
ISSN
1802-0364
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
119-133
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—