Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proč Aristotelés neuvádí Anaximandra z Mílétu v I. knize Metafyziky?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10118597" target="_blank" >RIV/00216208:11310/11:10118597 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proč Aristotelés neuvádí Anaximandra z Mílétu v I. knize Metafyziky?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V I. knize Metafyziky Aristotelés překvapivě neuvádí Anaximandra z Milétu. Studie ukazuje, že Aristotelés uvádí jmenovitě Anaximandra zejména v souvislosti s Anaxagorou a Empedoklem na základě otázky vzniku. Aristotelés a Theofrastos mohli pokládat Anaximandrův princip za podobný Anaxagorově směsi, neboť směs může být popisována zároveň jako jedno i mnohé. Můžeme tedy předpokládat, že Anaximandros není uveden proto, že Anaxagorás byl pokládán za typického představitele způsobu vzniku jako oddělování protikladů. Jiným důvodem může být neurčitost Anaximandrova principu. Nicméně, existuje možnost, že Anaximandrův princip je v I. knize Metafyziky míněn v podobě středního prvku.

  • Název v anglickém jazyce

    Why Aristotle does not mention Anaximander of Miletus in the Metaphysics A?

  • Popis výsledku anglicky

    Aristotle doesn't mention Anaximander of Miletus in his rewiew of the predecessors in Metaphysics A. This study aims to show that Aristotle and Theophrastus mention Anaximander by name mainly in connection with Anaxagoras and Empedocles within the context of the coming-to-be. For them the Anaximander's principle was similar to the mixture of Anaxagoras, which can be described as the one and manifold. Therefore, we may suppose that Anaximander is not mentioned explicitly because Aristotle regarded Anaxagoras to be more significant representant of the doctrine of coming-to-be as separation off of the opposites. The other reason might be the indefinity of Anaximander's principle. However, the intermediate element in Metaphysics A might be interpreted as the Anaximander's principle.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA401%2F07%2F0516" target="_blank" >GA401/07/0516: Raná řecká filosofie a přírodověda</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni

  • ISSN

    1802-0364

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    119-133

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus