Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Impact of Map Type on the Level of Student Map Skills

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10364334" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10364334 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://utpjournals.press/doi/abs/10.3138/cart.53.3.2017-0014" target="_blank" >https://utpjournals.press/doi/abs/10.3138/cart.53.3.2017-0014</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3138/cart.53.3.2017-0014" target="_blank" >10.3138/cart.53.3.2017-0014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Impact of Map Type on the Level of Student Map Skills

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Thematic maps are becoming increasingly important in the current information age, and therefore they have become partnof the everyday life of the wider public. Given the number of mapping methods used in thematic cartography, the questionnarises of what extent the utilized method influences a user&apos;s map use level. For this reason, research has been undertaken with 392 students in the 17-20 age group with the aim of identifying and clarifying the influence of the mapping methods used (specifically choropleth mapping, diagram mapping, qualitative and quantitative line symbols, and area shading). The results have shown that the students were less successful with maps that used quantitative mapping methods than with maps using qualitative or both qualitative and quantitative mapping methods. The differences were most significant in the case of the cognitively demanding map interpretation skill, especially due to the students&apos; problematic understanding of the very essence of the quantitative methods. The different natures of the tested mapping methods also probably accounted for the identification of various factors explaining the differences in the levels of the work with the given thematic maps among the individual tested students.

  • Název v anglickém jazyce

    The Impact of Map Type on the Level of Student Map Skills

  • Popis výsledku anglicky

    Thematic maps are becoming increasingly important in the current information age, and therefore they have become partnof the everyday life of the wider public. Given the number of mapping methods used in thematic cartography, the questionnarises of what extent the utilized method influences a user&apos;s map use level. For this reason, research has been undertaken with 392 students in the 17-20 age group with the aim of identifying and clarifying the influence of the mapping methods used (specifically choropleth mapping, diagram mapping, qualitative and quantitative line symbols, and area shading). The results have shown that the students were less successful with maps that used quantitative mapping methods than with maps using qualitative or both qualitative and quantitative mapping methods. The differences were most significant in the case of the cognitively demanding map interpretation skill, especially due to the students&apos; problematic understanding of the very essence of the quantitative methods. The different natures of the tested mapping methods also probably accounted for the identification of various factors explaining the differences in the levels of the work with the given thematic maps among the individual tested students.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10508 - Physical geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-17749S" target="_blank" >GA16-17749S: Faktory ovlivňující rozvoj mapových dovedností v českých školách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cartographica

  • ISSN

    0317-7173

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CA - Kanada

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    149-170

  • Kód UT WoS článku

    000449098400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85055204238