Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10382404" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10382404 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/70" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/70</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.1.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z cílů výuky přírodovědných předmětů je seznámit žáky se svébytností jazyka, který se v daném oboru používá. Pod tento cíl spadá požadavek, aby si žáci na odpovídající úrovni osvojili terminologii, a to jak v pasivní podobě (porozumění odbornému textu či sdělení), tak při samostatném vyjadřování. Součástí terminologie je také nomenklatura, tj. konkrétní názvy organismů, chemických entit nebo oblastí. Názvů, s nimiž se žák ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů setká, bývá velké množství a na žáky často působí nezvykle. Etymologický či tvaroslovný rozbor nomenklatury může ukázat přiléhavost i zdánlivě neopodstatněných názvů, a tím usnadnit jejich zapamatování. Obecně uznávaný je přínos jazykového rozboru latinských termínů. Tento článek však chce přitáhnout pozornost přímo k názvosloví, které nemusí být vždy odvozeno z latiny. Článek shrnuje poučení, která jazykový pohled na přírodovědnou nomenklaturu přináší, doprovází je konkrétními příklady českých názvů z učiva biologie, chemie, geologie a geografie a zamýšlí se nad zásadami, jichž by se měl učitel v této problematice držet.
Název v anglickém jazyce
Nomenclature from linguistic point of view: its benefits for teaching science
Popis výsledku anglicky
One of the main aims of science education is to familiarize pupils with scientific language peculiarities. Pupils should be acquainted with terminology, i. e. they should be able both to understand and to use it. Nomenclature, an inseparable part of terminology, comprises names of organisms, chemical substances or regions. The number of names pupils hear about at school is huge and many of them seem odd. Etymological approach to nomenclature can show legitimacy of such words and facilitate their learning. This is generally accepted as far as Latin terms are concerned. This article wants to draw attention to nomenclature itself that need not to be of Latin origin. The text summarizes what kind of lessons can be learnt from linguistic analysis of scientific nomenclature. It contains examples of Czech names that are included in biological, chemical, geological and geographical schoolwork and sums up principles teachers should respect teaching this topic.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
4-9
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—