Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10382404" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10382404 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/70" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/70</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.1.1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedním z cílů výuky přírodovědných předmětů je seznámit žáky se svébytností jazyka, který se v daném oboru používá. Pod tento cíl spadá požadavek, aby si žáci na odpovídající úrovni osvojili terminologii, a to jak v pasivní podobě (porozumění odbornému textu či sdělení), tak při samostatném vyjadřování. Součástí terminologie je také nomenklatura, tj. konkrétní názvy organismů, chemických entit nebo oblastí. Názvů, s nimiž se žák ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů setká, bývá velké množství a na žáky často působí nezvykle. Etymologický či tvaroslovný rozbor nomenklatury může ukázat přiléhavost i zdánlivě neopodstatněných názvů, a tím usnadnit jejich zapamatování. Obecně uznávaný je přínos jazykového rozboru latinských termínů. Tento článek však chce přitáhnout pozornost přímo k názvosloví, které nemusí být vždy odvozeno z latiny. Článek shrnuje poučení, která jazykový pohled na přírodovědnou nomenklaturu přináší, doprovází je konkrétními příklady českých názvů z učiva biologie, chemie, geologie a geografie a zamýšlí se nad zásadami, jichž by se měl učitel v této problematice držet.

  • Název v anglickém jazyce

    Nomenclature from linguistic point of view: its benefits for teaching science

  • Popis výsledku anglicky

    One of the main aims of science education is to familiarize pupils with scientific language peculiarities. Pupils should be acquainted with terminology, i. e. they should be able both to understand and to use it. Nomenclature, an inseparable part of terminology, comprises names of organisms, chemical substances or regions. The number of names pupils hear about at school is huge and many of them seem odd. Etymological approach to nomenclature can show legitimacy of such words and facilitate their learning. This is generally accepted as far as Latin terms are concerned. This article wants to draw attention to nomenclature itself that need not to be of Latin origin. The text summarizes what kind of lessons can be learnt from linguistic analysis of scientific nomenclature. It contains examples of Czech names that are included in biological, chemical, geological and geographical schoolwork and sums up principles teachers should respect teaching this topic.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    4-9

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus