Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Anaxagorovská próza, rétorizující hippokratovské spisy a otázka předplatónské rétorické teorie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10402868" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10402868 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EDxVH2C.GZ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EDxVH2C.GZ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337637.2019.18" target="_blank" >10.14712/25337637.2019.18</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Anaxagorovská próza, rétorizující hippokratovské spisy a otázka předplatónské rétorické teorie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hodnota svědectví rétorizujících hippokratovských spisů spočívá v tom, že nám ukazují pouze relativní platnost rozlišování mezi iónskou kosmologií a tzv. sofistikou. Analýza těchto spisů nás přivádí k nahlédnutí, že ještě před radikálním oddělením obsahu a formy, nauky o věcech a nauky o mimověcné dimenzi řeči (&quot;stylu&quot;, lexis) existovala jistá část anaxagorovské kosmologické tradice a recepce právě jako zřetelně diskursivní praktika, jako reflektovaná konstrukce orálních a skripturálních textů. V rámci tohoto proudu byla ustavena pravidla a formulována základní terminologie, která překračovala pouhou praxi kopírování a upravování vzorových textů, na níž podle Thomase Coleho spočívala předplatónská protorétorika. Lineární povaha anaxagorovské kosmologie a role mysli jako svět pronikajícího, ovládajícího a strukturujícího činitele mohly prvním &quot;proto-rétorům&quot; sloužit jako vhodný teoretický model k chápání logu, implikující rovněž praktické zásady konstrukce textů. Tento rámec přesto nebyl pouze formální, odkazoval naopak k podstatným komponentám kosmické reality a tvořil základ pro podstatné rysy předplatónské techné jako maximalizovaného vědění usnadňujícího svým nositelům orientaci ve světě. Všechny tyto prvky, které mohly být rodící se rétorikou využity pro její sebedefinování, tvoří díky svému anaxagorovskému původu poměrně homogenní &quot;teoretické pole&quot;, množinu více či méně kompatibilních naukových, terminologických a argumentačně-technických možností. Teprve na tomto pozadí vynikne Platónův zásah do intelektuální tradice 5. století. A to jak platónská konstrukce rétoriky coby nauky o mimo-informativním stylu a protějšku metafyzického vědění, tak jeho vyprávění o počátcích této nové disciplíny, pomíjející reálné kosmologické zájmy &quot;sofistů&quot; a navazující vlastní rétorickou teorii na logografickou &quot;advokátní&quot; praxi jinak neznámých sicilských původců. Jen jakési symbolické uznání role anaxagorovských kosmologů můžeme vidět v tom, když Platón ve svém pozdním programovém formulování vzájemného vztahu rétoriky a filosofie, kdy je takto definovaná rétorika začleněna do nově reformulované metafyzické filosofie (resp. jí podřazena), připíše Anaxagorovi čestnou roli učitele &quot;ze všech nejdokonalejšího&quot; rétora minulosti - Periklea

  • Název v anglickém jazyce

    Anaxagorean Prose, Rhetorical Hippocratic Writings and the Question of Preplatonic Rhetorical Theory

  • Popis výsledku anglicky

    The study begins with the arguments used by Th. Cole and L. Schiappa for their well-known position regarding Plato&apos;s influence upon the genesis of theory of rhetoric in ancient Greece. According to Cole and Schiappa, theory of rhetoric as a special discipline was made possible by the birth of metaphysical philosophy and its outlining of a basic theoretical frame in which theoretical rhetoric could be placed as a formal discipline pertaining to the extra-informative dimension of logos-as-style aside from the true, informative knowledge of things reflected in logos-as-philosophy. Subsequently the article discusses four treatises preserved in the Hippocratic collection: these are the De carnibus, De flatibus, De arte and De vetere medicina (mostly written in the form of a speech, and thus classified as rhetorical Hippocratic writings). We focus our attention on the reflexive procedures and terminology which the authors use to refer to the construction of the text itself. This reflexive feature, embracing both the form and the content of a text, is captured by the term hupothesis and the verb hupotithesthai. Surprisingly, the same term hupothesis denotes the all-knowing and all-pervading materialized cosmic mind. This cosmos-structuring principle, known from the late Ionic cosmology of Anaxagoras of Clazomenae, Archelaus of Athens and Diogenes of Apollonia, thus also functions as a text-structuring principle. This compositional function can be observed in the parallel texture of the treatises De carnibus and De flatibus, where the cosmological principle certifies its validity insofar as it is able to embody in a cosmological narrative all the partial topics characteristic for the broad encyclopaedic scope of Greek pre-metaphysical thought. On the other hand, only speech makes obvious the causal and other connections between partial things and structures. This method of making invisible things visible and observable by means of speech became an important part of the self-understanding of early Greek rhetoric. Similarly, the all-governing power of the cosmic mind served as a model for the universal power of speech, lauded by Gorgias. Thus, the late &quot;Anaxagorean&quot; phase of Greek cosmology was a clearly discursive practice, a reflected way of constructing a &quot;physical&quot; prose. Plato&apos;s later attempt to reformulate rhetoric as a special formal discipline and to subordinate it to the new metaphysical philosophy largely neglects this discursive feature of late cosmology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Reflexe

  • ISSN

    0862-6901

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    56

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    5-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85075307217