Národní odborné časopisy a analýza H-indexu členů jejich redakčních rad
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10429723" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10429723 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=l-vS9ukFRS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=l-vS9ukFRS</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1904" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1904</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Národní odborné časopisy a analýza H-indexu členů jejich redakčních rad
Popis výsledku v původním jazyce
Národní časopisy jsou důležitým prostředkem pro pěstování dialogu o směřování jednotlivých oborů. Členové redakčních rad těchto časopisů mohou ovlivnit kodifikaci měřítek prací publikovaných v daném oboru, bývají proto označováni jako gatekeepers, tedy "strážci brá- ny vybírající, který obsah a forma vědeckého sdělení jsou přijatelné". Abychom si vytvořili alespoň přibližnou představu o složení redakčních rad, můžeme využít scientometrické údaje. Ačkoli jsou obdobné analýzy u zahraničních periodik běžné, v našem národním prostředí jsme takovou studii nedohledali. U modelového souboru českých a slovenských časopisů z oblasti pedagogiky a didaktiky biologie jsme proto v databázi WOS vyhledali H-index členů redakčních rad a porovnali domácí a zahraniční členy z pohledu tohoto kritéria. H-index se nám podařilo dohledat u většiny domácích a zahraničních členů, neúplnost dat byla způsobena nejednoznačností interpretace a přiřazení dat dostupných v databázi WOS. Mezi některými časopisy jsme prokázali statisticky významné rozdíly v H-skóre (průměrný H-index členů redakčních rad), pro tuto analýzu jsme použili Kruskalův-Wallisův testu. Pomocí Mannova-Whitneyho U-testu jsme ukázali, že faktor indexace časopisu v databázi Scopus nemá signifikantní vliv na H-skóre časopisu. Příspěvek zahraničních členů redakčních rad k H-skóre časopisu byl, v porovnání s příspěvkem domácích členů, signifikantně vyšší pouze u tří časopisů, u ostatních byl příspěvek domácích a zahraničních členů vyrovnaný (zde jsme použili Pearsonův chí-kvadrát test).
Název v anglickém jazyce
National Journals and Analysis of H-index of Editorial National Journals and Analysis of H-index of Editorial Board Members
Popis výsledku anglicky
National journals are important means of fostering dialogue on the aims of individual fields. The members of the editorial boards of these journals can infl uence the codification of the standards of manuscripts published in the given field, and therefore they are referred to as gatekeepers, i.e. "choosing which content and form of scientific communication is acceptable". We can use scientometric data to get at least a rough idea of the composition of editorial boards. Although similar analyses are common in foreign journals, we did not find such a study dealing with national journals. Therefore, in a model set of Czech and Slovak journals in the field of pedagogy and didactics of biology, we searched the WOS database for the H-index of members of editorial boards and compared local and foreign members in terms of this criterion. We managed to find the H-index of most local and foreign members; the incompleteness of the data was caused by ambiguity in the interpretation and assignment of data available in the WOS database. We showed statistically significant differences in the H-score (average H-index of members of editorial boards) between some journals. The Kruskal-Wallis test was used for this analysis. Using the Mann-Whitney U test, we showed that the index of a journal in the Scopus database has no significant effect on the H-score of the journal. The contribution of foreign members of editorial boards to the H-score of the journal was, compared to the contribution of local members, significantly higher in only three journals; in the others the contribution of local and foreign members was balanced (Pearson's chi-square test).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
278-296
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—