Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Relative positions of countries in the core-periphery structure of the European automotive industry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10433081" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10433081 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xyFWa1uiEG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xyFWa1uiEG</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/09697764211021882" target="_blank" >10.1177/09697764211021882</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Relative positions of countries in the core-periphery structure of the European automotive industry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article investigates the core-semiperiphery-periphery structure of the European automotive industry between 2003 and 2017 by drawing on the global value chains and global production networks perspectives and on the conceptual explanation of the spatial division of labor in transnational production networks in the automotive industry. It develops a methodology to empirically determine the relative position of countries in the core, semiperiphery, or periphery, and changes in their position over time. The methodology is based on calculating the automotive industry power of individual countries, which is the combination of trade-based positional power, ownership and control power, and innovation power in the automotive industry. On the one hand, the empirical analysis revealed a dominant position of Germany as a higher-order core, which is joined only by France and Italy in the stable core of the European automotive industry. On the other hand, the periphery is mostly located in East-Central Europe despite the rapid growth of the automotive industry there since the 1990s. The majority of countries kept a stable relative position in the core-semiperiphery-periphery structure of the European automotive industry transnational production system during the 2003-2017 period.

  • Název v anglickém jazyce

    Relative positions of countries in the core-periphery structure of the European automotive industry

  • Popis výsledku anglicky

    This article investigates the core-semiperiphery-periphery structure of the European automotive industry between 2003 and 2017 by drawing on the global value chains and global production networks perspectives and on the conceptual explanation of the spatial division of labor in transnational production networks in the automotive industry. It develops a methodology to empirically determine the relative position of countries in the core, semiperiphery, or periphery, and changes in their position over time. The methodology is based on calculating the automotive industry power of individual countries, which is the combination of trade-based positional power, ownership and control power, and innovation power in the automotive industry. On the one hand, the empirical analysis revealed a dominant position of Germany as a higher-order core, which is joined only by France and Italy in the stable core of the European automotive industry. On the other hand, the periphery is mostly located in East-Central Europe despite the rapid growth of the automotive industry there since the 1990s. The majority of countries kept a stable relative position in the core-semiperiphery-periphery structure of the European automotive industry transnational production system during the 2003-2017 period.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-19437S" target="_blank" >GA19-19437S: Změny v prostorové dělbě práce evropského automobilového průmyslu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Urban and Regional Studies

  • ISSN

    0969-7764

  • e-ISSN

    1461-7145

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    59-84

  • Kód UT WoS článku

    000672920300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85109867975