Výzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblasti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10448949" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10448949 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=YmB_IB.evF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=YmB_IB.evF</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.2053" target="_blank" >10.14712/18047106.2053</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblasti
Popis výsledku v původním jazyce
O evoluci se v moderní biologii uvažuje jako o centrálním jednotícím principu. Porozumění základním evolučním principům je tedy klíčové pro kvalitní biologické vzdělávání. Cílem tohoto textu je za prvé shrnout problematiku v oblasti výzkumu evolučních znalostí a postojů v České republice, v kontextu výzkumů evropských. A za druhé představit nový výzkumný nástroj pro tuto oblast. Výzkumem evolučních znalostí a/nebo postojů k evoluci se v Evropě zabývala a zabývá řada výzkumníků a výzkumných týmů. Výsledky dosud publikovaných studií ale neposkytují příliš prostoru pro další srovnání. Hlavním problémem jsou jednak typově rozdílné skupiny respondentů, a dále především skutečnost, že autoři používají velmi různorodé výzkumné nástroje, často bez patřičně ověřené validity či reliability. Skupina výzkumníků, sdružená v rámci projektu COST 17127, se pokusila výše zmíněné problémy překlenout. Výsledkem jejich úsilí je standardizovaný výzkumný nástroj EEQ (= Evolution Education Questionnaire). Jeho výhodou je nejen široké spektrum využití, ať už jde o typy respondentů, časový rozsah dotazníku nebo evoluční tematiku; dotazník je navíc vhodný pro výzkum evolučních znalostí i postojů. Jeho další unikátní charakteristikou, srovnáme-li ho s jinými standardizovanými nástroji, je existence dvaceti tří jazykových mutací, včetně češtiny, která ho předurčuje k využívání v širokém celoevropském kontextu.
Název v anglickém jazyce
Research on Evolutionary Knowledge and Attitudes in the Czech Republic and the New Standardized Instrument (EEQ) for Research in this Field of Study
Popis výsledku anglicky
Evolution is the key concept in modern biology. Understanding basic evolutionary principles is, therefore, key to quality biological education. This text firstly aims to summarize the issues in the field of research of evolutionary knowledge and attitudes in the Czech Republic in the European context and, secondly, to introduce a new research tool for this research field. Research on evolutionary knowledge and/or attitudes towards evolution has been and is still being studied by several European researchers and research teams. However, the results of studies published so far do not provide much room for further comparison. The main problems are the different types of respondents and the fact that the authors use very diverse research instruments whose validity or reliability has seldom been firmly established. A group of researchers associated with the project COST 17127 tried to overcome the problems mentioned above. They developed a standardized research instrument EEQ (= Evolution Education Questionnaire). Its advantage is its wide range of applicability (types ofrespondents, time range of the questionnaire or evolutionary topic; in addition, the uestionnaire is suitable for research on evolutionary knowledge as well as attitudes) and the existence of 23 language mutations, including Czech, which predestines it for use throughout Europe.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
2-8
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—