Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zoo Tourism in the Visegrad Four Countries: Importance and Trends

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10470127" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10470127 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Hr0Vc2ZrnW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Hr0Vc2ZrnW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37741/t.71.1.3" target="_blank" >10.37741/t.71.1.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Zoo Tourism in the Visegrad Four Countries: Importance and Trends

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Attendance is one of the indicators of tourist attractions&apos; success. Zoological gardens are among the most visited tourist attractions. However, there is practically no research on this topic, less so in post-socialist countries. Therefore, this article aims to identify, using the example of the Visegrad Four countries (Czechia, Hungary, Poland, and Slovakia), how zoo attendance generally develops and to discuss why it is so. For this purpose, a database of Eo member zoos in these countries was created. Attendance data was obtained from multiple sources, e.g. from annual reports, the International Zoo Yearbook (IZY), and email communication. It was found that the total attendance has been on the rise since it plummeted at the beginning of the 1990s; Czech zoos went up first and now they are the absolute most visited, even per capita. The current attendance (2019) to Czech zoos has more than doubled compared to the mid-1960s; in Slovakia and Poland, it does not reach even 150%. There was an increase of almost 43 % from 2010 to 2019; the highest one was in Poland. The most visited zoo since 2015 has been the Wroclaw Zoo (PL), where an iconic Afrykarium was opened.

  • Název v anglickém jazyce

    Zoo Tourism in the Visegrad Four Countries: Importance and Trends

  • Popis výsledku anglicky

    Attendance is one of the indicators of tourist attractions&apos; success. Zoological gardens are among the most visited tourist attractions. However, there is practically no research on this topic, less so in post-socialist countries. Therefore, this article aims to identify, using the example of the Visegrad Four countries (Czechia, Hungary, Poland, and Slovakia), how zoo attendance generally develops and to discuss why it is so. For this purpose, a database of Eo member zoos in these countries was created. Attendance data was obtained from multiple sources, e.g. from annual reports, the International Zoo Yearbook (IZY), and email communication. It was found that the total attendance has been on the rise since it plummeted at the beginning of the 1990s; Czech zoos went up first and now they are the absolute most visited, even per capita. The current attendance (2019) to Czech zoos has more than doubled compared to the mid-1960s; in Slovakia and Poland, it does not reach even 150%. There was an increase of almost 43 % from 2010 to 2019; the highest one was in Poland. The most visited zoo since 2015 has been the Wroclaw Zoo (PL), where an iconic Afrykarium was opened.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tourism

  • ISSN

    1332-7461

  • e-ISSN

    1849-1545

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    HR - Chorvatská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    44-57

  • Kód UT WoS článku

    000992717700003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85152577806