The impact of city public transportation use on the competitiveness between high-speed rail and the car: The example of the Prague - Brno connection
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10479993" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10479993 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZkQjdishut" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZkQjdishut</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/revecp-2022-0018" target="_blank" >10.2478/revecp-2022-0018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The impact of city public transportation use on the competitiveness between high-speed rail and the car: The example of the Prague - Brno connection
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the paper is to determine how fast the HSR connection in conjunction with public transport between Brno and Prague should be in order to be time-competitive with car use. Brno and Prague are the largest agglomerations in Czechia and, according to the Czech government's plan, the first HSR will be built between them. The competitive speed of high-speed trains is derived from mathematical accessibility models created in GIS. The route planner in Google Maps and control supplementary sources were used as a source of data on the speed of public transport connections and the travel time of cars. The effect of a possible relocation of the main Brno railway station is also considered. The derived optimal competitive speed is slightly higher than the current plans assume.
Název v anglickém jazyce
The impact of city public transportation use on the competitiveness between high-speed rail and the car: The example of the Prague - Brno connection
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to determine how fast the HSR connection in conjunction with public transport between Brno and Prague should be in order to be time-competitive with car use. Brno and Prague are the largest agglomerations in Czechia and, according to the Czech government's plan, the first HSR will be built between them. The competitive speed of high-speed trains is derived from mathematical accessibility models created in GIS. The route planner in Google Maps and control supplementary sources were used as a source of data on the speed of public transport connections and the travel time of cars. The effect of a possible relocation of the main Brno railway station is also considered. The derived optimal competitive speed is slightly higher than the current plans assume.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národohospodářský obzor
ISSN
1213-2446
e-ISSN
1804-1663
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
35-46
Kód UT WoS článku
000906007600003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85145617254