Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modeling the regional impact of ship emissions on NOx and ozone levels over the EasternAtlantic and Western Europe using ship plume parameterization

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F10%3A10030360" target="_blank" >RIV/00216208:11320/10:10030360 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Modeling the regional impact of ship emissions on NOx and ozone levels over the EasternAtlantic and Western Europe using ship plume parameterization

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Chemistry transport models normally apply instantaneous mixing of emissions into the model's finest resolved scale, resulting often in erroneous calculation of concentrations. This study deals with these non-linear effects during dispersion of NOx emissions from ships. We found that the contribution of ship induced surface NOx to the total reaches 90% over remote ocean and makes 10-30% near coastal regions. Due to ship emissions, surface ozone increases by up to 4-6 ppbv making 10% contribution to the surface ozone budget.With the ship plume parameterization, the large scale NOx decreases and the ship NOx contribution is reduced by up to 20-25%. A decrease was found in the case of O3 as well. The plume parameterization suppressed the ship ozone production by 15-30%. Nitrogen monoxide measurements were compared with modeled values showing increase in model accuracy with activated parameterization.

  • Název v anglickém jazyce

    Modeling the regional impact of ship emissions on NOx and ozone levels over the EasternAtlantic and Western Europe using ship plume parameterization

  • Popis výsledku anglicky

    Chemistry transport models normally apply instantaneous mixing of emissions into the model's finest resolved scale, resulting often in erroneous calculation of concentrations. This study deals with these non-linear effects during dispersion of NOx emissions from ships. We found that the contribution of ship induced surface NOx to the total reaches 90% over remote ocean and makes 10-30% near coastal regions. Due to ship emissions, surface ozone increases by up to 4-6 ppbv making 10% contribution to the surface ozone budget.With the ship plume parameterization, the large scale NOx decreases and the ship NOx contribution is reduced by up to 20-25%. A decrease was found in the case of O3 as well. The plume parameterization suppressed the ship ozone production by 15-30%. Nitrogen monoxide measurements were compared with modeled values showing increase in model accuracy with activated parameterization.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    DG - Vědy o atmosféře, meteorologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/1ET400300414" target="_blank" >1ET400300414: Matematické modelování kvality ovzduší s aplikacemi v krizovém managementu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Atmospheric Chemistry and Physics

  • ISSN

    1680-7316

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2010

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000280515600016

  • EID výsledku v databázi Scopus