Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pythagoras, Pytágoras, nebo Pýthagorás?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10371364" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10371364 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pythagoras, Pytágoras, nebo Pýthagorás?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku jsou stručně shrnuty důvody, proč při přepisu starořeckých slov vyznačovat všechny délky, a to jak v odborných matematických textech, tak také v učebnicích matematiky. Jelikož jsou takovéto přepisy často odlišné od tvarů nabízených laické veřejnosti v slovníkové části Pravidel, uvádíme některé výhody, které přepisy s vyznačenými délkami přinášejí (např. je pak zřejmé, jak tato slova správně vyslovovat). Na závěr je připojen seznam jmen vybraných antických matematiků s~vyznačenými délkami včetně 2. pádu kvůli správnému skloňování.

  • Název v anglickém jazyce

    How to Write Greek Names Correctly

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper we plead for marking quantities in transcriptions of names of Greek mathematicians in Czech mathematical texts and in mathematical textbooks. These transcriptions differ from standard Czech usage, but we list some advantages of the transcription. The main argument is correct pronunciation. We append list of many greek mathematicians with marked correct quantities including genitive for correct declination.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pokroky matematiky, fyziky a astronomie

  • ISSN

    0032-2423

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    295-299

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus