Flight-crash events in superfluid turbulence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10396798" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10396798 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mLrsHDmHtn" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mLrsHDmHtn</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1017/jfm.2019.586" target="_blank" >10.1017/jfm.2019.586</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Flight-crash events in superfluid turbulence
Popis výsledku v původním jazyce
We show experimentally that the mechanisms of energy transport in turbulent flows of superfluid 4He are strikingly different from those occurring in turbulent flows of viscous fluids. We argue that the result can be related to the role played by quantized vortices in this unique type of turbulence. The flow-induced motions of relatively small particles suspended in the liquid reveal that, for scales of the order of the mean distance between the vortices, the particles do not tend on average to decelerate faster than they accelerate, whereas, at larger scales, a classical-like asymmetry is recovered. It follows that, in the range of investigated parameters, flight-crash events are less apparent than in classical turbulence. We specifically link the outcome to the time symmetry of quantized vortex reconnections observed at scales comparable to the typical particle size.
Název v anglickém jazyce
Flight-crash events in superfluid turbulence
Popis výsledku anglicky
We show experimentally that the mechanisms of energy transport in turbulent flows of superfluid 4He are strikingly different from those occurring in turbulent flows of viscous fluids. We argue that the result can be related to the role played by quantized vortices in this unique type of turbulence. The flow-induced motions of relatively small particles suspended in the liquid reveal that, for scales of the order of the mean distance between the vortices, the particles do not tend on average to decelerate faster than they accelerate, whereas, at larger scales, a classical-like asymmetry is recovered. It follows that, in the range of investigated parameters, flight-crash events are less apparent than in classical turbulence. We specifically link the outcome to the time symmetry of quantized vortex reconnections observed at scales comparable to the typical particle size.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10302 - Condensed matter physics (including formerly solid state physics, supercond.)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-00939S" target="_blank" >GA19-00939S: Dynamika velkých vírů v kvantové turbulenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Fluid Mechanics
ISSN
0022-1120
e-ISSN
—
Svazek periodika
876
Číslo periodika v rámci svazku
16.07.2019
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
R2
Kód UT WoS článku
000478045500001
EID výsledku v databázi Scopus
—