Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Do learners’ word order preferences reflect hierarchical language structure?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10427045" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10427045 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Do learners’ word order preferences reflect hierarchical language structure?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Previous research has argued that learners infer word order patternswhen learning a new language based on knowledge aboutunderlying structure, rather than linear order (Culbertson &amp;Adger, 2014). Specifically, learners prefer typologically commonnoun phrase word order patterns that transparently reflecthow elements like nouns, adjectives, numerals, and demonstrativescombine hierarchically. We test whether this resultstill holds after removing a potentially confounding strategypresent in the original study design. We find that when learnersare taught a naturalistic “foreign” language, a clear preferencefor noun phrase word order is replicated but for a subsetof modifier types originally tested. Specifically, participantspreferred noun phrases with the order N-Adj-Dem (as in “mugred this”) over the order N-Dem-Adj (as in “mug this red”).However, they showed no preference between orders N-Adj-Num (as in “mugs red two”) and N-Num-Adj (as in “mugstwo red”). We interpret this sensitivity as potentially reflectingan asymmetry among modifier types in the underlying hierarchicalstructure.

  • Název v anglickém jazyce

    Do learners’ word order preferences reflect hierarchical language structure?

  • Popis výsledku anglicky

    Previous research has argued that learners infer word order patternswhen learning a new language based on knowledge aboutunderlying structure, rather than linear order (Culbertson &amp;Adger, 2014). Specifically, learners prefer typologically commonnoun phrase word order patterns that transparently reflecthow elements like nouns, adjectives, numerals, and demonstrativescombine hierarchically. We test whether this resultstill holds after removing a potentially confounding strategypresent in the original study design. We find that when learnersare taught a naturalistic “foreign” language, a clear preferencefor noun phrase word order is replicated but for a subsetof modifier types originally tested. Specifically, participantspreferred noun phrases with the order N-Adj-Dem (as in “mugred this”) over the order N-Dem-Adj (as in “mug this red”).However, they showed no preference between orders N-Adj-Num (as in “mugs red two”) and N-Num-Adj (as in “mugstwo red”). We interpret this sensitivity as potentially reflectingan asymmetry among modifier types in the underlying hierarchicalstructure.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů