Skupinové testování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F22%3A10448958" target="_blank" >RIV/00216208:11320/22:10448958 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/22:10448958
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=dNCXOh0wy7" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=dNCXOh0wy7</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Skupinové testování
Popis výsledku v původním jazyce
Během pandemie covid-19 byla často diskutována kapacita testovacích zařízení a možnosti, jak ji navýšit. Jednou z metod, který byla v praxi skutečně realizována, bylo i poolovaní. Jedná se o metodu, kdy je smícháno a současně testováno více vzorků. V praxi bylo poolovaní použito tak, že test probíhal ve dvou krocích. V prvním kroku byly testovány malé skupiny vzorků (dle doporučení MZČR o velikosti 6-10 vzorků). Pokud některá skupina byla pozitivní, byl ve druhém kroku testován každý vzorek dané skupiny samostatně. V tomto článku představíme metody skupinového testování (Combinatorial group testing), které stojí na pomezí mezi matematikou a informatikou a které umožňují přímo v prvním kroku testu detekovat konkrétní infikované vzorky. Prezentované algoritmy jsou dostupné žákům středních škol a využívají především vlastnosti zápisu čísla v soustavě o jiném základu.
Název v anglickém jazyce
Group testing
Popis výsledku anglicky
During the covid-19 pandemic, the capacity of testing facilities and the possibilities to increase it were often discussed. One of the methods that was actually implemented in practice was pooling. This is a method where multiple samples are mixed and tested at the same time. In practice, pooling was used in such a way that the test took place in two steps. In the first step, small groups of samples were tested (according to the recommendations of the MZČR, the size of 6-10 samples). If any group was positive, each sample of that group was tested separately in a second step. In this article, we will present methods of group testing (Combinatorial group testing), which stand on the border between mathematics and informatics and which enable the detection of specific infected samples directly in the first step of the test. The presented algorithms are available to high school students and mainly use the properties of writing a number in a system with a different base.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika-fyzika-informatika [online]
ISSN
1805-7705
e-ISSN
1805-7705
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
147-153
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—