Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Finlay, Thames, Dufay, and Paget color screen process collections: Using digital registration of viewing screens to reveal original color

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F22%3A10489758" target="_blank" >RIV/00216208:11320/22:10489758 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.23738/RCASB.008" target="_blank" >https://doi.org/10.23738/RCASB.008</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.23738/RCASB.008" target="_blank" >10.23738/RCASB.008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Finlay, Thames, Dufay, and Paget color screen process collections: Using digital registration of viewing screens to reveal original color

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We discuss digitization, subsequent digital analysis and processing of negatives (and diapositives) made by Finlay, Thames, Dufay, Paget, and similar additive color screen processes.These early color processes (introduced in the 1890s and popular until the 1950s) used a special color screen filter and a monochromatic negative. Due to poor stability of dyes used to produce color screens many of the photographs appear faded; others exist only in the form of (monochromatic) negatives. We discuss the possibility of digitally reconstructing the original color from scans of original negatives or by virtue of infrared imaging of original transparencies (which eliminates the physically coupled color filters) and digitally recreating the original color filter pattern using a new open-source software tool.Photographs taken using additive color screen processes are some of the very earliest color images of our shared cultural heritage. They depict people, places, and events for which there are no other surviving color images. We hope that our new software tool can bring these images back to life.

  • Název v anglickém jazyce

    Finlay, Thames, Dufay, and Paget color screen process collections: Using digital registration of viewing screens to reveal original color

  • Popis výsledku anglicky

    We discuss digitization, subsequent digital analysis and processing of negatives (and diapositives) made by Finlay, Thames, Dufay, Paget, and similar additive color screen processes.These early color processes (introduced in the 1890s and popular until the 1950s) used a special color screen filter and a monochromatic negative. Due to poor stability of dyes used to produce color screens many of the photographs appear faded; others exist only in the form of (monochromatic) negatives. We discuss the possibility of digitally reconstructing the original color from scans of original negatives or by virtue of infrared imaging of original transparencies (which eliminates the physically coupled color filters) and digitally recreating the original color filter pattern using a new open-source software tool.Photographs taken using additive color screen processes are some of the very earliest color images of our shared cultural heritage. They depict people, places, and events for which there are no other surviving color images. We hope that our new software tool can bring these images back to life.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Colour Photography and Film:Sharing knowledge of analysis, preservation, and conservation of analogue and digital materials2022

  • ISBN

    978-88-99513-20-7

  • ISSN

    2785-115X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    15-23

  • Název nakladatele

    Gruppo del Colore -Associazione Italiana Colore

  • Místo vydání

    Milano, Italy

  • Místo konání akce

    Florence

  • Datum konání akce

    15. 9. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku