Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Polarisation or just differences in opinion: How and why Facebook users disagree about Greta Thunberg

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F22%3AL2IAP6D4" target="_blank" >RIV/00216208:11320/22:L2IAP6D4 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11320/23:AWUB6C96

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1177/02673231221116179" target="_blank" >https://doi.org/10.1177/02673231221116179</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/02673231221116179" target="_blank" >10.1177/02673231221116179</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Polarisation or just differences in opinion: How and why Facebook users disagree about Greta Thunberg

  • Popis výsledku v původním jazyce

    To what extent was Greta Thunberg a ?polarizing figure? on Facebook, in the period when she received the most extensive media attention? The paper analyses seven months of discussion concerning Thunberg and her message of intergenerational climate justice, using all relevant posts on public Facebook pages in Germany, Sweden, and the UK. We find that there are many similarities in the attitudes expressed and topics discussed on Facebook in the three countries; however, there are also some striking differences in the levels of polarisation. This comparative study provides evidence that the level of polarisation around these topics on Facebook is very low in Sweden and the UK, but high in Germany. In Germany, a group of political actors stand out as particularly polarising, and, in contrast to the other two countries, the topic of intergeneration justice, the core of Thunberg?s message, is almost absent from the German Facebook discourse. The study shows that Thunberg was not in general a polarising figure in the three European countries and that neither the affordances offered by the platform nor features of her person, message, or activism explain the observed polarisation around Thunberg on Facebook.

  • Název v anglickém jazyce

    Polarisation or just differences in opinion: How and why Facebook users disagree about Greta Thunberg

  • Popis výsledku anglicky

    To what extent was Greta Thunberg a ?polarizing figure? on Facebook, in the period when she received the most extensive media attention? The paper analyses seven months of discussion concerning Thunberg and her message of intergenerational climate justice, using all relevant posts on public Facebook pages in Germany, Sweden, and the UK. We find that there are many similarities in the attitudes expressed and topics discussed on Facebook in the three countries; however, there are also some striking differences in the levels of polarisation. This comparative study provides evidence that the level of polarisation around these topics on Facebook is very low in Sweden and the UK, but high in Germany. In Germany, a group of political actors stand out as particularly polarising, and, in contrast to the other two countries, the topic of intergeneration justice, the core of Thunberg?s message, is almost absent from the German Facebook discourse. The study shows that Thunberg was not in general a polarising figure in the three European countries and that neither the affordances offered by the platform nor features of her person, message, or activism explain the observed polarisation around Thunberg on Facebook.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Communication

  • ISSN

    0267-3231

  • e-ISSN

    1460-3705

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2022-8-17

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    1-18

  • Kód UT WoS článku

    000841776800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85136132398