Building School Data Equity, Infrastructure, and Capacity Through FAIR Data Standards: Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3ARG2DIN8H" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:RG2DIN8H - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X231181103" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X231181103</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3102/0013189x231181103" target="_blank" >10.3102/0013189x231181103</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Building School Data Equity, Infrastructure, and Capacity Through FAIR Data Standards: Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable
Popis výsledku v původním jazyce
"Despite increasing calls to build equitable data infrastructures, the education field has yet to have a shared guideline around equitable education data management and stewardship. To address this gap, we propose one framework from the data governance literature: the FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) data management principles complemented by the CARE (Collective benefits, Authority to control, Responsibility, Ethics) principles. We argue that making education data Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable (FAIR) is a matter of equity and central to equity-focused data reuse. We illustrate the importance of FAIR education data by synthesizing our research experience and literature at the intersection of data governance and equity-focused data use."
Název v anglickém jazyce
Building School Data Equity, Infrastructure, and Capacity Through FAIR Data Standards: Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable
Popis výsledku anglicky
"Despite increasing calls to build equitable data infrastructures, the education field has yet to have a shared guideline around equitable education data management and stewardship. To address this gap, we propose one framework from the data governance literature: the FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) data management principles complemented by the CARE (Collective benefits, Authority to control, Responsibility, Ethics) principles. We argue that making education data Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable (FAIR) is a matter of equity and central to equity-focused data reuse. We illustrate the importance of FAIR education data by synthesizing our research experience and literature at the intersection of data governance and equity-focused data use."
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
"EDUCATIONAL RESEARCHER"
ISSN
0013-189X
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
450-458
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—