Výuka fyziky před 100 a více lety
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3ASI6UD7QK" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:SI6UD7QK - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf" target="_blank" >https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka fyziky před 100 a více lety
Popis výsledku v původním jazyce
"Marie Terezie chtěla, kromě jiných reforem, také provést reformu školství v RakouskuUhersku. Povolala Jana Felbigera, který se stal hlavním propagátorem nového pojetínvyučování. Na svou dobu navrhl moderní metody, jako je využívání učebnic nebonhodnocení studentů. Ve školách se však vyučovalo spíše frontálně a hromadně.nO metodách v různých učebních předmětech se nemluvilo, oborová didaktika se teprvenzačala rozvíjet. Později, od poloviny 19. století vznikají různé pokusné a pokrokovénškoly, které dbaly na metodiku předmětů a školy doznaly změn. Jednou z hlavních změnnbylo zavedení experimentálního přístupu do výuky fyziky. Dříve byla fyzika vyučovánanpředevším formou teoretických výkladů a výpočtů. Nový přístup se zaměřoval nanpraktickou demonstraci fyzikálních principů pomocí experimentů a pozorování. Dalšínvýznamnou změnou bylo zavedení moderních pedagogických metod, jako je napříkladnindividualizace výuky. Učitelé se snažili přizpůsobit výuku potřebám jednotlivýchnstudentů a nevynucovat jednotný přístup pro celou třídu. Změny vedly ke zlepšení výukynfyziky na obecných školách a k většímu zájmu studentů o tuto oblast. Díky modernímnmetodám výuky se fyzika stala přístupnější a zábavnější a výuka se stala více zajímavá."
Název v anglickém jazyce
Beginning of community and public health care in the first Czechoslovak Republic, 1918–1938
Popis výsledku anglicky
"Aim: The period after the First World War was very challenging for countries across the whole of Europe. The health conditionnand health literacy of inhabitants in the First Czechoslovak Republic were poor. Design: Historical research. Methods: Direct,nindirect, and progressive methods were chosen to describe community care and public health care. Archival sources werenfound in selected archives in the Czech and Slovak republics. Results: It is evident that many changes related to preventingninfectious and non-infectious diseases. Ethnic and socioeconomic diversity was a factor that influenced the health conditionnand knowledge of the population, and the success of preventive measures. Therefore, the involvement of professional andnvoluntary organizations, and government institutions was essential. Public health care arose from the idea that a healthynpopulation was the basis of the newly-formed republic. Conclusion: The literature and archival sources discovered shownthe importance of the health condition of the population to the newly-formed Czechoslovak state. To improve the healthncondition of the population, interventions were realized in cooperation with various organizations. Concurrently, there wasnan appreciable effort to enhance the health literacy of the population."
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
"Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10: Jak se za 20 let změnila výuka fyziky?"
ISBN
978-80-261-1159-7
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
115-119
Počet stran knihy
353
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Srní
Kód UT WoS kapitoly
—