Fyzikální oříšek na každý týden
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F24%3A10486845" target="_blank" >RIV/00216208:11320/24:10486845 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fyzikální oříšek na každý týden
Popis výsledku v původním jazyce
Fyzikální úlohy, které naleznete v této knize, tvořily první ročník hry nazvané Neadventní kalendář. Hra vznikla na začátku roku 2022 tak trochu jako reakce na každoročně se zvětšující množství různorodých prosincových adventních kalendářů. Hlavním důvodem její realizace ale byla snaha zpopularizovat mezi učiteli fyzikální úlohy, které ověřují pochopení základních fyzikálních zákonitostí, nutí řešitele přemýšlet o různých okrajových podmínkách či mezích platnosti jednotlivých zákonů, nemají vždy jednoznačné řešení, obecně podporují fyzikáln přemýšlení. Prostě jsou to takové "oříšky", které lákají řešitele k rozlousknutí, ale dávají mu i značný prostor, jak ono "louskání" pojme. V odborné literatuře se takové úlohy nazývají konceptuální a ve většině současných učebnic a sbírek úloh se příliš nevyskytují. Jejich výhodou je, že se obvykle dají rozebírat do různé hloubky, takže stejnou úlohu lze použít na základní škole, ale diskuze o ní (samozřejmě hlubší či pestřejší) bude zajímavá i pro vysokoškolské studenty. Tyto úlohy často vycházejí z tzv. prvotních představ, které si vytváříme o fungování světa, ale které nemusejí být v souladu s fyzikálními zákony. Může nás překvapit, že výzkumy ukázaly, že tyto chybné představy se vyskytují i u lidí, kteří fyziku studovali na vysoké škole, ale také to, že je velmi obtížné je nahradit správnými představami, tj. naučit se přemýšlet v souladu s fyzikálními zákony.
Název v anglickém jazyce
Physics problem for every week
Popis výsledku anglicky
The physics problems found in this book were part of the first year of a game called the Non-Advent Calendar. The game was created at the beginning of 2022 somewhat as a reaction to the annually increasing number of diverse December advent calendars. But the main reason for its implementation was the effort to popularize physics problems among teachers, which verify the understanding of basic physical laws, force the solver to think about various boundary conditions or limits of validity of individual laws, do not always have a clear solution, and generally support physical thinking. They are simply the kind of "nuts" that entice the solver to crack, but they also give him considerable space as to how much "cracking" he can handle. In the professional literature, such tasks are called conceptual, and they do not appear much in most current textbooks and task collections. Their advantage is that they can usually be discussed in different depths, so the same task can be used in elementary school, but the discussion about it (of course deeper or more varied) will also be interesting for university students. These tasks are often based on the so-called initial ideas that we create about the functioning of the world, but which may not be in accordance with the laws of physics. It may surprise us that research has shown that these misconceptions occur even in people who studied physics in college, but also that it is very difficult to replace them with the correct ones, i.e. learning to think in accordance with the laws of physics.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů