Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Incorporating Lexical and Syntactic Knowledge for Unsupervised Cross-Lingual Transfer

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3AC57QSC4S" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:C57QSC4S - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85195990752&partnerID=40&md5=adfb8f1d72229b5dc324450eb21bff07" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85195990752&partnerID=40&md5=adfb8f1d72229b5dc324450eb21bff07</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Incorporating Lexical and Syntactic Knowledge for Unsupervised Cross-Lingual Transfer

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Unsupervised cross-lingual transfer involves transferring knowledge between languages without explicit supervision. Although numerous studies have been conducted to improve performance in such tasks by focusing on cross-lingual knowledge, particularly lexical and syntactic knowledge, current approaches are limited as they only incorporate syntactic or lexical information. Since each type of information offers unique advantages and no previous attempts have combined both, we attempt to explore the potential of this approach. In this paper, we present a novel framework called”Lexicon-Syntax Enhanced Multilingual BERT” that combines both lexical and syntactic knowledge. Specifically, we use Multilingual BERT (mBERT) as the base model and employ two techniques to enhance its learning capabilities. The code-switching technique is used to implicitly teach the model lexical alignment information, while a syntactic-based graph attention network is designed to help the model encode syntactic structure. To integrate both types of knowledge, we input code-switched sequences into both the syntactic module and the mBERT base model simultaneously. Our extensive experimental results demonstrate this framework can consistently outperform all baselines of zero-shot cross-lingual transfer, with the gains of 1.0∼3.7 points on text classification, named entity recognition (ner), and semantic parsing tasks. © 2024 ELRA Language Resource Association: CC BY-NC 4.0.

  • Název v anglickém jazyce

    Incorporating Lexical and Syntactic Knowledge for Unsupervised Cross-Lingual Transfer

  • Popis výsledku anglicky

    Unsupervised cross-lingual transfer involves transferring knowledge between languages without explicit supervision. Although numerous studies have been conducted to improve performance in such tasks by focusing on cross-lingual knowledge, particularly lexical and syntactic knowledge, current approaches are limited as they only incorporate syntactic or lexical information. Since each type of information offers unique advantages and no previous attempts have combined both, we attempt to explore the potential of this approach. In this paper, we present a novel framework called”Lexicon-Syntax Enhanced Multilingual BERT” that combines both lexical and syntactic knowledge. Specifically, we use Multilingual BERT (mBERT) as the base model and employ two techniques to enhance its learning capabilities. The code-switching technique is used to implicitly teach the model lexical alignment information, while a syntactic-based graph attention network is designed to help the model encode syntactic structure. To integrate both types of knowledge, we input code-switched sequences into both the syntactic module and the mBERT base model simultaneously. Our extensive experimental results demonstrate this framework can consistently outperform all baselines of zero-shot cross-lingual transfer, with the gains of 1.0∼3.7 points on text classification, named entity recognition (ner), and semantic parsing tasks. © 2024 ELRA Language Resource Association: CC BY-NC 4.0.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Jt. Int. Conf. Comput. Linguist., Lang. Resour. Eval., LREC-COLING - Main Conf. Proc.

  • ISBN

    978-249381410-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    8986-8997

  • Název nakladatele

    European Language Resources Association (ELRA)

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Torino, Italia

  • Datum konání akce

    1. 1. 2025

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku