Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Knowledge Sources

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3AFFSZ4CN2" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:FFSZ4CN2 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85204302789&doi=10.1007%2f978-981-97-0747-8_2&partnerID=40&md5=a0e5f0e5fb735802f7235de962b44028" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85204302789&doi=10.1007%2f978-981-97-0747-8_2&partnerID=40&md5=a0e5f0e5fb735802f7235de962b44028</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-981-97-0747-8_2" target="_blank" >10.1007/978-981-97-0747-8_2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Knowledge Sources

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Knowledge sources are essential components of many NLP tasks, such as question answering (Chen et al., Reading wikipedia to answer open-domain questions. Preprint, 2017), fact verification (Thorne et al., Fever: a large-scale dataset for fact extraction and verification. Preprint, 2018), entity linking (Guo and Barbosa, Semantic Web 9(4):459–479, 2018; Josifoski et al., Zero-shot entity linking with dense entity retrieval. EMNLP, 2020), slot filling (Levy et al., Zero-shot relation extraction via reading comprehension. Preprint, 2017), dialogue (Dinan et al., Wizard of wikipedia: Knowledge-powered conversational agents. Preprint, 2018), etc. One task can also be the knowledge source for another task, such part-of-speech tagging (Schmid, Part-of-speech tagging with neural networks. Preprint, 1994) for dependency parsing (Qi et al., Universal dependency parsing from scratch. Preprint, 2019), etc. However, the availability, quality, and suitability of different types of knowledge sources vary depending on the domain, language, and task requirements. This chapter provides a comprehensive overview of the main types of knowledge sources used in NLP, such as statistical models, knowledge bases, task specific corpus with human annotations, etc. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2024.

  • Název v anglickém jazyce

    Knowledge Sources

  • Popis výsledku anglicky

    Knowledge sources are essential components of many NLP tasks, such as question answering (Chen et al., Reading wikipedia to answer open-domain questions. Preprint, 2017), fact verification (Thorne et al., Fever: a large-scale dataset for fact extraction and verification. Preprint, 2018), entity linking (Guo and Barbosa, Semantic Web 9(4):459–479, 2018; Josifoski et al., Zero-shot entity linking with dense entity retrieval. EMNLP, 2020), slot filling (Levy et al., Zero-shot relation extraction via reading comprehension. Preprint, 2017), dialogue (Dinan et al., Wizard of wikipedia: Knowledge-powered conversational agents. Preprint, 2018), etc. One task can also be the knowledge source for another task, such part-of-speech tagging (Schmid, Part-of-speech tagging with neural networks. Preprint, 1994) for dependency parsing (Qi et al., Universal dependency parsing from scratch. Preprint, 2019), etc. However, the availability, quality, and suitability of different types of knowledge sources vary depending on the domain, language, and task requirements. This chapter provides a comprehensive overview of the main types of knowledge sources used in NLP, such as statistical models, knowledge bases, task specific corpus with human annotations, etc. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2024.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Knowledge-augmented Methods for Natural Language Processing

  • ISBN

    978-981-9707-49-2

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    7-21

  • Počet stran knihy

    255

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

  • Kód UT WoS kapitoly