The Didactic Nature of Gregory Nazianzen’s Poemata Arcana and the Theme of Continual, Gradated Progress
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3AJTQ2B92H" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:JTQ2B92H - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85168139822&doi=10.1163%2f15700720-bja10074&partnerID=40&md5=b5608b9ac7f5b3567f0c2e6a14cd469a" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85168139822&doi=10.1163%2f15700720-bja10074&partnerID=40&md5=b5608b9ac7f5b3567f0c2e6a14cd469a</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1163/15700720-bja10074" target="_blank" >10.1163/15700720-bja10074</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Didactic Nature of Gregory Nazianzen’s Poemata Arcana and the Theme of Continual, Gradated Progress
Popis výsledku v původním jazyce
In this essay, I provide a holistic reading of Gregory Nazianzen’s Poemata Arcana, eight poems providing a coherent and systematic account of the elements of Christian theology. I explore in particular the reflexive didactic poetics of the work, arguing that one of the most recurring themes is that of continual and gradated spiritual progress toward God and that Gregory takes care to position himself as an instructor and exemplar for his readers in their own individual, gradual self-perfective journeys. Over the course of this argument, I critically reconsider prior judgements concerning the poem’s theological content (especially on the issue of apophasis and theōsis), literary technique and textual constitution. © Paul K. Hosle, 2023.
Název v anglickém jazyce
The Didactic Nature of Gregory Nazianzen’s Poemata Arcana and the Theme of Continual, Gradated Progress
Popis výsledku anglicky
In this essay, I provide a holistic reading of Gregory Nazianzen’s Poemata Arcana, eight poems providing a coherent and systematic account of the elements of Christian theology. I explore in particular the reflexive didactic poetics of the work, arguing that one of the most recurring themes is that of continual and gradated spiritual progress toward God and that Gregory takes care to position himself as an instructor and exemplar for his readers in their own individual, gradual self-perfective journeys. Over the course of this argument, I critically reconsider prior judgements concerning the poem’s theological content (especially on the issue of apophasis and theōsis), literary technique and textual constitution. © Paul K. Hosle, 2023.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vigiliae Christianae
ISSN
00426032
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
385 - 409
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85168139822