“Baroque Staring”: Caliban in Polish Theater
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3AKRTDT68P" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:KRTDT68P - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85190937849&doi=10.4324%2f9781032649238-5&partnerID=40&md5=9f680c7e24cf51229e888ed0500fcb8a" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85190937849&doi=10.4324%2f9781032649238-5&partnerID=40&md5=9f680c7e24cf51229e888ed0500fcb8a</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4324/9781032649238-5" target="_blank" >10.4324/9781032649238-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
“Baroque Staring”: Caliban in Polish Theater
Popis výsledku v původním jazyce
This chapter offers a reading of The Tempest in Polish theater through the lens of critical disability theory to highlight paradigm shifts in the representations of disability that have occurred in the onstage presentation of Caliban. By focusing critical attention on the performance practices in this respect it interrogates the ways of “staring” at disability in the contemporary Polish theater. The two performances of The Tempest staged in Yiddish in 1938 and 2020 showcase ablenationalism at operation in Central and Eastern Europe and allow evidence for the critical role that theater can play in opposing the “eugenic gaze.”. © 2024 selection and editorial matter, Alexa Alice Joubin; individual chapters, the contributors.
Název v anglickém jazyce
“Baroque Staring”: Caliban in Polish Theater
Popis výsledku anglicky
This chapter offers a reading of The Tempest in Polish theater through the lens of critical disability theory to highlight paradigm shifts in the representations of disability that have occurred in the onstage presentation of Caliban. By focusing critical attention on the performance practices in this respect it interrogates the ways of “staring” at disability in the contemporary Polish theater. The two performances of The Tempest staged in Yiddish in 1938 and 2020 showcase ablenationalism at operation in Central and Eastern Europe and allow evidence for the critical role that theater can play in opposing the “eugenic gaze.”. © 2024 selection and editorial matter, Alexa Alice Joubin; individual chapters, the contributors.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Shakespearean International Yearbook: Disability Performance and Global Shakespeare
ISBN
978-1-04-001425-7
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
55-78
Počet stran knihy
312
Název nakladatele
Taylor and Francis
Místo vydání
—
Kód UT WoS kapitoly
—