Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128861" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128861 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky
Popis výsledku v původním jazyce
Rozvoj gramotnosti může narušovat přítomnost vývojových poruch v oblasti řeči a jazykových schopností. Mezi nejčastěji zkoumané patří vývojová dyslexie a vývojová dysfázie, které, jak se v mnohých studiích prokázalo, mají úzký, i když ne přímo kauzální vztah. Asi polovina dětí s vývojovou dysfázií má ve školním věku problémy s osvojením si psané řeči (čtení, psaní), avšak odborníci zatím nenašli jasnou odpověď na to, které deficity vývojové dysfázie jsou konkrétními rizikovými faktory pro rozvíjející sečtení a psaní. Ve studii, kterou v tomto příspěvku představíme, jsme sledovali vývoj 19 dysfatických dětí (VD) a 36 typicky se vyvíjejících dětí (TV) od předškolního věku do konce prvního ročníku. Ukázalo se, že 58 % dysfatických dětí dosahuje na konci1. ročníku signifikantně horších výsledků než běžně se vyvíjející vrstevníci v úlohách zaměřených na některou z oblastí rozvíjející se gramotnosti (čtení, psaní, čtení s porozuměním). Pokusíme se čtenáři přiblížit strukturu jazykových def
Název v anglickém jazyce
The Beginnings of Literacy among Czech-Speaking Children with Developmental Dysphasia as Compared to their Normally The Beginnings of Literacy among Czech-Speaking Children with Developmental Dysphasia as The Beginnings of Literacy among Czech-Speaking Children with Developmental Dysphasia as Compared to their Normally Developing Contemporaries
Popis výsledku anglicky
Development of literacy can be disrupted by presence of developmental disorders. The most commonly examined include developmental dyslexia and developmental dysphasia, which as shown in many studies have a narrow, but not directly causal relationship. About a half of children with developmental dysphasia have school-age problems with mastering written language (reading, writing), but experts still have not found a clear answer to which deficit of developmental dysphasia are specific risk factors for developing reading and writing. In the study presented in this paper we have monitored development of 19 dysphatic children (VD) and 36 typically developing children (TV) from the preschool age to the end of the first grade. As it turns out 58 % of dysphatic children have significantly worse results at the end of the 1st grade than normally developing peers (in task focused on area of emerging literacy - reading, writing, reading comprehension). We will try to show to readers the structure
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
150-163
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—