Paměť příliš podceňovaná
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10130216" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10130216 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paměť příliš podceňovaná
Popis výsledku v původním jazyce
Současné neuropsychologické studie poukazují na možnosti rozvoje rozumových schopností pomocí tréninku dílčích kognitivních funkcí. Ukazuje se, že největší vliv na rozumové schopnosti má pracovní paměť (WM). Tato zjištění jsou v souladu s výzkumy prováděnými pomocí zobrazovacích technik, které poukazují na překrývající se oblasti mozku odpovídající jak za WM, tak za schopnost řešit problémy. Jednotlivé programy se liší v různých oblastech (např. adaptabilita, intenzita, délka sezení, typy úkolů či transfer do oblasti inteligence). Další odlišností je sledování transferu u různých cílových skupin, především u dětí s ADHD či s nízkou kapacitou WM. Nebyly však nalezeny žádné výzkumy s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, u nichž je zjištění možností kognitivního rozvoje zvláště důležité. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit PC program určený k tréninku WM u těchto dětí a následně ověřit efektivitu rozvoje pracovní paměti u této specifi cké skupiny.
Název v anglickém jazyce
MEMORY TOO MUCH UNDERESTIMATED
Popis výsledku anglicky
Contemporary neuropsychological researches have shown the possibilities of cognitive enrichment by training basal cognitive function. It has been shown connection between working memory and fl uid intelligence. Th ese fi ndings are consistent with imaging researches. Th e brain area connected with working memory and fl uid intel- ligence are overlap. Th ere are several programs with diff erences in some areas - adaptability, training duration, tasks types, infl uence on fl uid intelligence etc. Th e other diff erence is direction to target group. Many studies in- vestigate children with ADHD or children with lower capacity of working memory. It was not found any studies with children from lower level of sociocultural background. By this reason we decided to design working memory training program directed to training of these children and consequently to verify the effi cacy of training working memory in this group.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech
ISBN
978-80-244-3037-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
100-109
Název nakladatele
UPOL
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
30. 1. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—