Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Paměť příliš podceňovaná

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10130216" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10130216 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Paměť příliš podceňovaná

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Současné neuropsychologické studie poukazují na možnosti rozvoje rozumových schopností pomocí tréninku dílčích kognitivních funkcí. Ukazuje se, že největší vliv na rozumové schopnosti má pracovní paměť (WM). Tato zjištění jsou v souladu s výzkumy prováděnými pomocí zobrazovacích technik, které poukazují na překrývající se oblasti mozku odpovídající jak za WM, tak za schopnost řešit problémy. Jednotlivé programy se liší v různých oblastech (např. adaptabilita, intenzita, délka sezení, typy úkolů či transfer do oblasti inteligence). Další odlišností je sledování transferu u různých cílových skupin, především u dětí s ADHD či s nízkou kapacitou WM. Nebyly však nalezeny žádné výzkumy s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, u nichž je zjištění možností kognitivního rozvoje zvláště důležité. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit PC program určený k tréninku WM u těchto dětí a následně ověřit efektivitu rozvoje pracovní paměti u této specifi cké skupiny.

  • Název v anglickém jazyce

    MEMORY TOO MUCH UNDERESTIMATED

  • Popis výsledku anglicky

    Contemporary neuropsychological researches have shown the possibilities of cognitive enrichment by training basal cognitive function. It has been shown connection between working memory and fl uid intelligence. Th ese fi ndings are consistent with imaging researches. Th e brain area connected with working memory and fl uid intel- ligence are overlap. Th ere are several programs with diff erences in some areas - adaptability, training duration, tasks types, infl uence on fl uid intelligence etc. Th e other diff erence is direction to target group. Many studies in- vestigate children with ADHD or children with lower capacity of working memory. It was not found any studies with children from lower level of sociocultural background. By this reason we decided to design working memory training program directed to training of these children and consequently to verify the effi cacy of training working memory in this group.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech

  • ISBN

    978-80-244-3037-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    100-109

  • Název nakladatele

    UPOL

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    30. 1. 2012

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku