Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slovesné formanty jako součást gramatických prekonceptů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10290857" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10290857 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slovesné formanty jako součást gramatických prekonceptů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text popisuje výsledky sondy učiněné u vysokoškolských studentů českého jazyka na začátku systematické výuky morfologie. Sondou se sleduje míra přítomnosti prekonceptu morfologie slovsného tvaru. Studenti slovesný původ deverbálních adjektiv totiž nápadně často (podvědomě) upřednostňují a navzdory zřejmým formálním rozdílům řadí deverbální adjektiva ke slovesům. Distribuce chyb (s ohledem na gramatické charakteristiky adjektiv) může přispět k odhalení mechanismů probíhajících při tvorbě gramatických prekonceptů.

  • Název v anglickém jazyce

    Vedb Formants as a Part of Grammatical Pre-concepts

  • Popis výsledku anglicky

    The paper describes the results of an investigation carried out as part of systematic teaching of morphology at the beginning of tertiary students'course of the Czech language. The investigation focuses on the students'use of grammatical preconceptions in understanding the morphology of word formations. The obtained results indicatte that the students often prefer (subconsciously) to classify adjectives derived from verbs as verbs, despite their formal characteristics, such as syntactic and other grammatical properties. As a result, de-verbal adjectives are wrongly categorized as verb. The study suggests that monitoring the distribution of errors made by the students participating in the study may be revealing for understanding the underlying processesoperating within the period of students' formation of grammatical preconceptions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    11-20

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus