Slovesné formanty jako součást gramatických prekonceptů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10290857" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10290857 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slovesné formanty jako součást gramatických prekonceptů
Popis výsledku v původním jazyce
Text popisuje výsledky sondy učiněné u vysokoškolských studentů českého jazyka na začátku systematické výuky morfologie. Sondou se sleduje míra přítomnosti prekonceptu morfologie slovsného tvaru. Studenti slovesný původ deverbálních adjektiv totiž nápadně často (podvědomě) upřednostňují a navzdory zřejmým formálním rozdílům řadí deverbální adjektiva ke slovesům. Distribuce chyb (s ohledem na gramatické charakteristiky adjektiv) může přispět k odhalení mechanismů probíhajících při tvorbě gramatických prekonceptů.
Název v anglickém jazyce
Vedb Formants as a Part of Grammatical Pre-concepts
Popis výsledku anglicky
The paper describes the results of an investigation carried out as part of systematic teaching of morphology at the beginning of tertiary students'course of the Czech language. The investigation focuses on the students'use of grammatical preconceptions in understanding the morphology of word formations. The obtained results indicatte that the students often prefer (subconsciously) to classify adjectives derived from verbs as verbs, despite their formal characteristics, such as syntactic and other grammatical properties. As a result, de-verbal adjectives are wrongly categorized as verb. The study suggests that monitoring the distribution of errors made by the students participating in the study may be revealing for understanding the underlying processesoperating within the period of students' formation of grammatical preconceptions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
11-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—