Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Child acquisition of Czech modal verbs

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10284428" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10284428 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Child acquisition of Czech modal verbs

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article presents a description of the acquisition of modal verbs and their grammatical forms in a Czech monolingual child. The author uses a corpus of transcriptions of audio recordings from age 2.8 to 3.6 which covers the phase of protomorphology and transition to morphology proper. Pragmatic function of verbs occurring in a child's speech is illustrated by examples, the occurrence of miniparadigms and gradual development of grammatical forms is documented. First the child produces only a limited number of forms - first just in repetitions, then the 3rd person singular present tense appears as a universal form. Finally the 1st person singular and plural forms appear. In parallel, the child learns to use the past tense, the future tense, conditional and passives.

  • Název v anglickém jazyce

    Child acquisition of Czech modal verbs

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents a description of the acquisition of modal verbs and their grammatical forms in a Czech monolingual child. The author uses a corpus of transcriptions of audio recordings from age 2.8 to 3.6 which covers the phase of protomorphology and transition to morphology proper. Pragmatic function of verbs occurring in a child's speech is illustrated by examples, the occurrence of miniparadigms and gradual development of grammatical forms is documented. First the child produces only a limited number of forms - first just in repetitions, then the 3rd person singular present tense appears as a universal form. Finally the 1st person singular and plural forms appear. In parallel, the child learns to use the past tense, the future tense, conditional and passives.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AD ALTA

  • ISSN

    1804-7890

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2014

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    7-9

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus