Literární kánon ve vzdělávání z pohledu francouzské a české tradice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10291857" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10291857 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Literární kánon ve vzdělávání z pohledu francouzské a české tradice
Popis výsledku v původním jazyce
Text klade otázky spojené s obecnou definicí literárního kánonu a poukazuje na paradoxy, které jej charakterizují : na straně jedné je kánon považován za hodnotu trvalou a společností v zásadě uznávanou, na straně druhé konstatujeme jeho historickou a mocensko-ideologickou proměnlivost i otevřenost otázek týkajících se hodnotících kritérií. 19. století položilo základy úvah o podobě literárního kánonu, zprvu úzce spojené s potřebami školství a výukou literatury. Francouzské republikánské školství se s podobou literárního kánonu systematicky zabývalo a po vzniku tzv. Třetí republiky jeho podobu upevnilo a institucionalizovalo. I přes změny a soudobou destabilizaci zůstává kánon bází a normou edukačního procesu i literárně kritického hodnocení literatury.
Název v anglickém jazyce
Literary Canon in education from the perspective of the French and Czech traditions
Popis výsledku anglicky
The chapter questions the general assumptions raised by definiton of literary canon. The analysis aims to point out the paradoxes encountred when it comes to define the literary canon: on one hand it is possible to assume that it represents a general consensus based on shared and relatively stable axiological criteria, on the other I draw attention to the fact that the nature of literary canon undergoes modifications depending on political shifts. In France, the questions on how to model a literary canon weres raised in close relation to the education, especially during the republican period of the 19th Century when it became more or less institutionalised. Despite the permanent questioning and destabilization the literary canon stays a crucial key fordefining the norm of educational process as well as for literary critique.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Canon : Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání
ISBN
978-80-246-2975-9
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
17-26
Počet stran knihy
107
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—