Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318437" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318437 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá osvojeností gramatických kategorií češtiny u dítěte kolem věku pěti let. Autorka nejprve představuje metodologii výzkumu, který mapoval gramatický vývoj dítěte od prvních řečových projevů, a korpus dětské řeči, založený na řečových projevech jednoho česky mluvícího dítěte, který byl pořizován formou deníkových záznamů a audionahrávek. Hlavní pozornost je věnována míře osvojení gramatických kategorií jmen a sloves ve věku kolem pěti let. V řeči dítěte se stále objevuje tendence k regularizaci a hypergeneralizaci. U sloves se dítě snaží vytvářet pravidelné vidové dvojice, což ovšem ne vždy koresponduje se skutečným územ. Dítě je ovšem schopno používat i složitější gramatické konstrukce, např. kondicionál a pasiva. U jmen většina hypergeneralizací již vymizela, větší problémy činí skloňování femininin zakončených na konsonant a slov cizího původu.
Název v anglickém jazyce
Level of acquisition of nominal and verbal grammatical cateogires in a pre-school child
Popis výsledku anglicky
The article deals with the level of acquisition of grammatical categories of Czech in a child at age around five years. The author presents the methodology of research mapping the grammatical development of the child from the onset of speech, and the corpus of child language based on one child's audio recordings and diary. The main focus is on the morphological categories of nouns and verbs. The tendency to regularization and overgeneralization could be observed. In verbs, the child tries to form regular aspect oppositions, however, it does not always correspond to real usage. The child is able to use complicated structures, such as conditionals and passives. In nouns, most types of overgeneralizations have already disappeared, there are problems withdeclension of feminine nouns ending with consonants and words of foreign origin.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
89-97
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—