Meziškolní mobilita : přehledová studie výzkumných témat
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10329577" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10329577 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2016.14" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2016.14</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2016.14" target="_blank" >10.14712/23363177.2016.14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Meziškolní mobilita : přehledová studie výzkumných témat
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat hlavní témata výzkumu meziškolní mobility, jevu, který je možné definovat jako přestupy (transfery) žáků z jedné školy na jinou z důvodů odlišných než normativní postup na vyšší úroveň vzdělávání. Zároveň přináší přehled anglické a návrh české terminologie tohoto jevu. Studie zpracovává 85 výzkumných statí, převážně publikovaných v recenzovaných časopisech v období let 1991-2015. Nejčastěji studovaným tématem s dlouhodobou tradicí výzkumu je dopad meziškolní mobility na školní výsledky žáka. Dalšími tématy jsou popisná statistika četnosti jevu v populaci, vliv na sociální začlenění žáka a na další vývojově významné aspekty, dopad na jeho rodinu, na školu a učitele, souvislost s tržně pojatými modely zvyšování kvality edukace a s hodnocením kvality školy. Napříč většinou výzkumů prochází snaha odlišit vliv samotného přestupu žáka od dalších souvisejících proměnných, zejména charakteristik rodin dětí, které často mění školu. Významným zjištěním je také naprostá převaha kvantitativních a nedostatek kvalitativních nebo etnografických výzkumů.
Název v anglickém jazyce
School Mobility : A Review of Research Topics
Popis výsledku anglicky
The review explore main topics of the research of the school mobility defined as transfers of pupils to other school in the situations different from normal transition to higher level of education. The overview of the English terminology and a proposal of a Czech one is reported as well. There are included 85 research studies in the review (the major part of them published in peer reviewed journals) from 1991 to 2015. The most frequent topic, with an established research tradition, was the effect of the school mobility on the academic outcomes of the pupils, followed by descriptive surveys of prevalence, social engagement of children and adolescents and their families, impact on other relevant developmental issues, effect on schools and teachers, relation with quasi-market models of education quality improvement, and school quality evaluation. A transversal issue is the differentiation of the effect of the school transfer itself from the other variables, mainly the characteristics of the families of the children that often change schools. The dominance of quantitative surveys and the lack of qualitative or ethnographic studies is an important characteristic of the sample of the research studies.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
63-96
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84994783010