Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How mathematics confronts its paradoxes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10367605" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10367605 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How mathematics confronts its paradoxes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Paradoxes in mathematics such as the casus irreducibilis (Cardano 1545), the paradoxes of the calculus (Berkeley 1734) or Russell&apos;s paradox (Russell 1903) show surprisingly many common features. It is possible to see these paradoxes as linguistic phenomena occurring at a specific stage in the development of the particular theory. It seems that even though each paradox taken in isolation is well understood, the paradoxes as a general phenomenon still lack sufficient historical analysis. The paper analyzes the historical development of the language of the particular mathematical theory (i.e. algebra, calculus, and predicate logic respectively) and argues that the paradoxes occur at a particular phase of the historical development of the language; it characterizes that stage as the stage when in the language we begin to construct representations of representations. It argues that the paradoxes exhibit the expressive boundaries of the language of mathematics as introduced in (Kvasz 2008). That is why these paradoxes exhibit several common features-they correspond to the same epistemological phenomenon, namely expressive boundaries of language.

  • Název v anglickém jazyce

    How mathematics confronts its paradoxes

  • Popis výsledku anglicky

    Paradoxes in mathematics such as the casus irreducibilis (Cardano 1545), the paradoxes of the calculus (Berkeley 1734) or Russell&apos;s paradox (Russell 1903) show surprisingly many common features. It is possible to see these paradoxes as linguistic phenomena occurring at a specific stage in the development of the particular theory. It seems that even though each paradox taken in isolation is well understood, the paradoxes as a general phenomenon still lack sufficient historical analysis. The paper analyzes the historical development of the language of the particular mathematical theory (i.e. algebra, calculus, and predicate logic respectively) and argues that the paradoxes occur at a particular phase of the historical development of the language; it characterizes that stage as the stage when in the language we begin to construct representations of representations. It argues that the paradoxes exhibit the expressive boundaries of the language of mathematics as introduced in (Kvasz 2008). That is why these paradoxes exhibit several common features-they correspond to the same epistemological phenomenon, namely expressive boundaries of language.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Dějiny věd a techniky (History of Science and Technology)

  • ISSN

    0300-4414

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    49

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    249-264

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus