Fenomén Dijon: Století českých maturit ve Francii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10369602" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10369602 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fenomén Dijon: Století českých maturit ve Francii
Popis výsledku v původním jazyce
Jiří Voskovec, Václav Černý, Čestmír Císař, Zdeněk Troška - čtyři obecně známá jména, jež spojuje francouzská maturita. Tento základní fakt je ale často překryt nejasnosti a snad až mýtem. Kniha Fenomén Dijon chce mýty dekonstruovat a představit první, ucelenou a kritickou historii českých (československých) sekcí na francouzských středních školách, v jejichž rámci studovalo ve Francii do dnešní doby na tisíc studentů. Tato svou tradicí bez nadsázky jedinečná vzdělávací instituce je studována ve třech vzájemně se prolínajících rovinách. Na prvním místě z pohledu kulturně-politických vztahů mezi Československou (Českou a Slovenskou) republikou a Francií, a to v délce téměř sta let diplomatických relací. Na druhém místě jsou pak sledovány proměny vlastního studia, pozornost se soustředí jak fungování francouzského lycea, tak na metody a pojetí výuky. Poslední analyzovanou rovinou, a z mnohého důvodu tou nejdůležitější, je pak "kolektivní biografie" bývalých studentů a studentek v průběhu neklidného 20. století. Vzhledem k tomu, že sekce byly vždy uzavřeny v letech omezené svobody (1940-1945, 1948-1965, 1974-1989), je "Fenomén Dijon" seizmografem české přináležitosti k Západu a funkce "západního" vzdělání v české společnosti.
Název v anglickém jazyce
Dijon Phenomenon: Centuries of Czech maturita in France
Popis výsledku anglicky
Jiří Voskovec, Vaclav Černý, Čestmír Císař, Zdeněk Troška - four well-known names conjoined by French "maturita". But this basic fact is often overlaid with ambiguity and perhaps myth. The book Dijon Phenomenon aims to deconstruct myths and to present the first, comprehensive and critical history of the Czech (Czechoslovak) sections at French secondary schools. This unparalleled tradition of the unique educational institution is studied in three mutually interconnected planes. First of all, in terms of cultural and political relations between the Czechoslovak (Czech and Slovak) Republic and France, for almost a hundred years of diplomatic relations. The second place is followed by transformations of their own studies, focusing to the functioning of the French Lyceum and the methods and concepts of teaching. The last analyzed level, and for many reasons the most important, is the "collective biography" of former students and students during the turbulent 20th century. Because, the sections were always closed in years of limited freedom (1940-1945, 1948-1965, 1974-1989), the "Dijon Phenomenon" is a seismograph of the Czech attachment to the West and the function of "Western" education in Czech society.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-246-3514-9
Počet stran knihy
510
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—