Jak se učíme psát
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10391288" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10391288 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak se učíme psát
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola nás uvádí do problematiky současného pojetí výuky psaní vázaného a nevázaného vzoru písma na počátku školní docházky jako součást kontinuálního rozvoje počáteční čtenářské (písařské) gramotnosti. V současném, tzv. gramotnostním pojetí výuky psaní bylo postupně upuštěno od požadavku na přesné napodobení tvaru předepsaného písmene a základním požadavkem na kvalitu písařského výkonu žáka se stala čitelnost společně s dovedností psaní využívat v každodenních situacích. Kapitola představuje jednotlivé charakteristiky didaktiky psaní v obou vzorech písma, etapy, metodické postupy a hodnotí jejich možné výhody a nevýhody. Zabývá se jejími proměnami od tradičního pojetí výuky po současné s důrazem na kvalitu didaktické práce učitele, na rozvoj vnitřní motivace žáka, kontinuitu pre-primárního a primárního vzdělávání a vstřícné, bezpečné klima při výuce psaní a další aspekty.
Název v anglickém jazyce
How do we learn to write
Popis výsledku anglicky
The chapter introduces us to the issue of the current conception of teaching the writing of the joined and unjoined scripts at the beginning of school as part of the continuous development of the initial literacy (writing). In the current, so-called literacy concept of writing instruction was gradually abandoned from the requirement to accurately imitate the shape of the prescribed letter and the basic requirement for the quality of the pupil's performance became readability along with the writing skills used in everyday situations. The chapter presents individual characteristics of didactics of writing in both patterns of scripture, stages, methodical procedures and assesses their possible advantages and disadvantages. It deals with its changes from the traditional conception of teaching to the present with emphasis on the quality of didactic work of the teacher, on the development of inner motivation of the pupil, continuity of pre-primary and primary education and a friendly, safe climate in teaching writing and other aspects.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách
ISBN
978-80-7290-969-8
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
51-61
Počet stran knihy
216
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—