Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10404111" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10404111 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Matematická slovní úloha je v knize nově nahlížena jako textový útvar, který má svá vlastní specifika. Čtenář se dozví nejen to, jaké jsou lingvistické vlastnosti textu slovních úloh, ale také, které z těchto vlastností činí žákům problémy. Klíčová část analýz pak přirozeně spočívá v pohledu matematickém: pozornost se soustřeďuje na nejrůznější typy slovních úloh a na jejich atributy, např. na matematické návodnosti, operátory a přítomnost stavu ve slovní úloze, problematiku antisignálu, proporční versus aditivní situace a mnohé další. Psychologický pohled pak kontextualizuje a usouvztažňuje problematiku řešení slovní úlohy z hlediska vývojové a kognitivní psychologie. Teoretické analýzy byly aplikovány při tvorbě slovních úloh, které systematicky variovaly sledované atributy. Úlohy byly zadány více než třem tisícům žáků 3. až 9. ročníku základní školy, již vyřešili v několika vlnách testování téměř 11 000 testových sešitů. Výzkumně bohatá data dovolila identifikovat hlavní kritická místa žákovských řešení z hlediska lingvistiky a matematiky, ale také v jejich vzájemném synergickém působení. Polostrukturované rozhovory s žáky nad řešeními úloh přinesly hlubší vhled do mechanismu působení obtížných míst slovních úloh. Kniha otevírá možnosti propojování výuky českého jazyka a matematiky ku prospěchu práce s textem v českém jazyce a zároveň práce se slovními úlohami v matematice. Přináší řadu nových odpovědí na otázky, které si učitelé kladou při konfrontaci s obavami žáků ze slovních úloh a s neúspěšností jejich řešení. Kniha je určena nejen pro badatele v didaktice matematiky, ale také pro učitele matematiky a jejich vzdělavatele. Výsledky předloženého výzkumu budou užitečné i pro tvůrce matematických testů a autorů učebnic.

  • Název v anglickém jazyce

    Mathematical word problems: oscillating between mathematics, language and psychology

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph is devoted to the topic of word problems in mathematics. It presents the results of research focused on the question as to which of the aspects related to the structure of word problems can increase their difficulty, to what extent and why. The research consisted of both the quantitative (a didactic test) and qualitative parts (task-based interviews). The linguistic, mathematical and psychological variables/parameters present in the text of word problems were investigated. Out of a wide range of attributes which characterise word problems as a specific genre/type of communication, eight variables were selected for further examination. The research sample consisted of primary school pupils from Grade 3 to Grade 9. There were six rounds of testing. The total of 3 300 pupils provided solutions of 11 000 tests, with four to six word problems each. Variants of word problems were formulated, differing in one or two variables. Each variant was solved by one of the four equally able groups determined with the use of techniques of the Item Response Theory. To identify statistically significant differences in the pupils&apos; achievement between the variants, an independent two-sample t-test was used. The influence of all the variables was also studied through interviews with pupils which shed more light on the nature of their difficulties when solving the word problems. On a more general level, we confirmed the pupils&apos; tendency to use superficial solving strategies. We showed that this tendency could be prevented by presenting them with problems with some complicating variable (such as the inconsistent language or irrelevant number). The book ends with brief didactic recommendations both for teachers and for the authors of word problems (including textbooks authors) from the point of view of all three fields, mathematics, linguistics and psychology.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-246-4516-2

  • Počet stran knihy

    420

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy