Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vedení školy jako činitel spokojenosti učitelů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10405705" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10405705 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_SWLT8__j" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_SWLT8__j</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vedení školy jako činitel spokojenosti učitelů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Učitelství je povolání, které je velmi náročné z hlediska míry stresu. Ten s sebou přináší větší míru ohrožení pocity pracovní nespokojenosti. Článek se zaměřuje na to, jakým způsobem může být pracovní spokojenost vyučujících ovlivňována vedením školy. Prezentovány jsou výsledky ze série 12 případových studií základních škol, v rámci kterých proběhlo celkem 68 polostrukturovaných rozhovorů s vedením školy, s vybranými vyučujícími a se zástupci školních poradenských pracovišť. Pomocí tematické analýzy byly identifi kovány tři styly řízení školy - direktivní, demokratický a liberální. Každý ze zmíněných stylů má své výhody a svá rizika a v každém z nich se v různé míře realizují aspekty leadershipu. Výsledky ukazují, že vztah k pracovní spokojenosti je nepřímý a je zprostředkovaný především mírou bezpečí, kterou vedení školy svým vyučujícím dokáže zajistit. Téma bezpečí se na našich datech manifestovalo ve třech oblastech: (1) strukturovanost vedení; (2) schopnost vedení chránit učitele před ohrožením; a (3) péče o vztahy ve škole.

  • Název v anglickém jazyce

    School Leadership as a Teacher Satisfaction Factor

  • Popis výsledku anglicky

    Teaching is a profession which is very demanding in terms of stress. This brings a greater degree of risk to the feelings of professional dissatisfaction. The paper focuses on how teachers&apos; job satisfaction can be infl uenced by school management. We present the results from 12 case studies of elementary school, with a total of 68 semi-structured interviews with the school management, selected teachers and representatives of school counselling centers. We identifi ed three management styles by thematic analysis - directive, democratic and liberal. Each of this style has its advantages and risks. The results suggest that the relationship to job satisfaction is indirect, mediated through the degree of safety that the school management can provide to its teachers. The topic of safety was manifested in our data through: (1) the comprehensibility of leadership; (2) the ability of the management to protect teacher against threats; and (3) the care of relationships in school.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia et Societas

  • ISSN

    1801-7118

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    34-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus