Comenius on books : Tools and obstacles to pampaedia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10410950" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10410950 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-mK8KIt_bD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-mK8KIt_bD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Knihy ako prostriedky i prekážky vševýchovy u J. A. Komenského
Popis výsledku v původním jazyce
Príspevok reflektuje úlohu a miesto kníh ako média výchovy u Komenského. Chvála i kritika poznania sprostredkovaného knihami je podstatnou súčasťou programu nápravy veci ľudských a vševýchovy (pampaedie). Komenský opísal ako masové publikovanie mení proces vzdelávania a myslenie učencov a na novú mediálnu kultúrnu paradigmu reagoval vlastnými dielami, v ktorých zároveň vyzdvihol nenahraditeľnú rolu bezprostrednej skúsenosti. Navrhuje sústrediť sa jednak na tzv. božské knihy (viditeľný svet, rozumnú dušu a Písmo) a jednak na štúdium len tých najlepších diel. Na svojich kolegov apeluje v prospech regulácie publikovania a pozýva ich k spolupráci na všenápravnom projekte a univerzálnej výchovy. Komenský položil otázku po zmysle vzdelávania. Ten podľa neho nespočíva v samotnej erudovanosti, ale v hľadaní múdrosti pre spásu človeka a ľudstva.
Název v anglickém jazyce
Comenius on books : Tools and obstacles to pampaedia
Popis výsledku anglicky
Paper aims to point out the role of books as tools of education in Comenius. Praise and criticism of knowledge mediated by books is an essential part of his pansophic project of universal science and universal education (pampaedia). Comenius described how mass publishing changed the process of education and thinking of researchers and responded to it through his works. Comenius suggests studying both divine books (visible world, rational soul, Holy Bible) and best of written books. He appeals to scholars for the regulation of writing in order to keep the pansophic project and pampaedic education possible. However, according to Comenius, the final sense of education does not lie in erudition itself, but in seeking wisdom and salvation of mankind.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paideia
ISSN
1214-8725
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
16
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—