Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody : Život člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10409706" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10409706 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody : Život člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace sleduje odnoty vzájemnosti, individuální lidské soun áležitosti i skupinové solidarity v totalitním Československu. Hledá vědecký rámec pro postoje jednotlivců k fenoménu mentálního postižení v souvislostech většiového pojímání odlišnosti v prostředí komunistické společnosti. Jak tehdy v bezpráví rodiče šubjektivně vnímali lidská práva a autonomii svého dítěte. Výsledky zkoumání naznačují, že společenské vnímání mentálního postižení jako rovnocenné formy bytí a jeho prezentace ve veřejném porstoru spoluurčuje pocit uznání pro jeho nositele i jeho blízké. Reflektují také trvalý svár lidské lhostejnosti a sounáležitosti, do značné míry odvislý od společenského uspořádání i chápání nálepkování mentální retardací jako nespravedlivé stigmatizování lidské bytosti. Vědecký úkol speciální pedagogiky lze formulovat&quot; &quot;Jak existenciální obavy těchto rodičů umenšovat a to zejména v kontextu jejich lidských práv.&quot; Východisko nalézámv porozumění potřebám dospělých osob s mentálním postižením a jejich stárnoucích rodičů prostřednictvím sounáležitosti a důrazu na lidskou důstojnost člověka jakkoli znevýhodněného.

  • Název v anglickém jazyce

    Coexistence of solidarity and non freedom : Everyday life of a person with mental disability in totalitarian Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    The Theses exoplore the value of mutuality, individual sense of belonging and group solidarity in totaliarian Czechoslovakia; it defines the scientific framework for the individual aproaches towards the phenomena of intellectual disabilityin the context of majority view on the differentness within the communist society. The results of the research implay, thet the social perceiving of the intellectual disability as an equaltorm of living , and its presentation in the public space , takes part in defining the sense of recognitionfor boath the intellectually disabled and tehir closed ones. They also reflect permanent dispute of the indifference and the sense of belonging, which is to a large extent dependent on the social structure and the understanding of the labelling &quot;mental retardation&quot; as being an unjust stigmatization. Working on these results it is possible to formulate the fundamental research task of our field: &quot;How is it possible, within the field of special education, to decrease the parent s concerns, specifically within th econtext of their human rights?&quot; I believe the solution lies in the understanding of the intellectually disabled and their aging parents needs through the sense of belongigng and the emphasis on the persons s dignity.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-170-8

  • Počet stran knihy

    282

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy