Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody : Život člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10409706" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10409706 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody : Život člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace sleduje odnoty vzájemnosti, individuální lidské soun áležitosti i skupinové solidarity v totalitním Československu. Hledá vědecký rámec pro postoje jednotlivců k fenoménu mentálního postižení v souvislostech většiového pojímání odlišnosti v prostředí komunistické společnosti. Jak tehdy v bezpráví rodiče šubjektivně vnímali lidská práva a autonomii svého dítěte. Výsledky zkoumání naznačují, že společenské vnímání mentálního postižení jako rovnocenné formy bytí a jeho prezentace ve veřejném porstoru spoluurčuje pocit uznání pro jeho nositele i jeho blízké. Reflektují také trvalý svár lidské lhostejnosti a sounáležitosti, do značné míry odvislý od společenského uspořádání i chápání nálepkování mentální retardací jako nespravedlivé stigmatizování lidské bytosti. Vědecký úkol speciální pedagogiky lze formulovat" "Jak existenciální obavy těchto rodičů umenšovat a to zejména v kontextu jejich lidských práv." Východisko nalézámv porozumění potřebám dospělých osob s mentálním postižením a jejich stárnoucích rodičů prostřednictvím sounáležitosti a důrazu na lidskou důstojnost člověka jakkoli znevýhodněného.
Název v anglickém jazyce
Coexistence of solidarity and non freedom : Everyday life of a person with mental disability in totalitarian Czechoslovakia
Popis výsledku anglicky
The Theses exoplore the value of mutuality, individual sense of belonging and group solidarity in totaliarian Czechoslovakia; it defines the scientific framework for the individual aproaches towards the phenomena of intellectual disabilityin the context of majority view on the differentness within the communist society. The results of the research implay, thet the social perceiving of the intellectual disability as an equaltorm of living , and its presentation in the public space , takes part in defining the sense of recognitionfor boath the intellectually disabled and tehir closed ones. They also reflect permanent dispute of the indifference and the sense of belonging, which is to a large extent dependent on the social structure and the understanding of the labelling "mental retardation" as being an unjust stigmatization. Working on these results it is possible to formulate the fundamental research task of our field: "How is it possible, within the field of special education, to decrease the parent s concerns, specifically within th econtext of their human rights?" I believe the solution lies in the understanding of the intellectually disabled and their aging parents needs through the sense of belongigng and the emphasis on the persons s dignity.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7603-170-8
Počet stran knihy
282
Název nakladatele
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—