TEACHING READING AS A CULTURAL EVENT TO A DIVERSE AUDIENCE WHEN STUDYING RUSSIAN AS A SECOND FOREIGN LANGUAGE IN SCHOOLS OF THE CZECH REPUBLIC
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10411924" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10411924 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Q3fGC8dNU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Q3fGC8dNU</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37632/PI.2020.278.1.017" target="_blank" >10.37632/PI.2020.278.1.017</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Obučenie čteniju kak kulturnomu sobytiju v smešannoj auditorii pri izučenii russkogo kak vtorogo inostrannogo v školach Čechii
Popis výsledku v původním jazyce
V učebnych učreždenijach pojavilsja novyj tip obučaemogo - učenik-bilingv. V svjazi s etim neobchodimo menjat sovremennuju obrazovatelnuju model, osobo obraščaja vnimanie na čtenie kak vid rečevoj dejatelnosti i principy otbora didaktičeskogo materiala pri obučenii čteniju v smešannoj auditorii na urokach RKI v školach Čechii. V kačestve primera privoditsja odin iz avtorskich tekstov, kotoromu otvoditsja rol kulturnogo sobytija pri čtenii v semejnom krugu, v klasse ili vo vneuročnoe vremja. Avtory obosnovyvajut neobchodimost i osobennost celenapravlennoj i sistematičeskoj metodičeskoj raboty s tekstami, čtenie kotorych možet stat kulturnym sobytiem. Predložena avtorskaja metodika raboty s podobnymi tekstami.
Název v anglickém jazyce
TEACHING READING AS A CULTURAL EVENT TO A DIVERSE AUDIENCE WHEN STUDYING RUSSIAN AS A SECOND FOREIGN LANGUAGE IN SCHOOLS OF THE CZECH REPUBLIC
Popis výsledku anglicky
The concept of this article is based on the following three principal points. The first one is connected with the advent of a new type of student in schools, a bilingual student, and, due to this, the necessity to introduce changes to the modern educational model. The second one is related to the role of reading as a species of speech activity and is concerning the principles of selection of didactic materials when teaching reading to a diverse audience (including bilingual students) in classes of Russian as a Foreign Language in schools of the Czech Republic. As an example, there is provided one of the author's texts which plays the role of a cultural event for school students and primary school students who are mono- and bilinguals, when reading in the family circle, in class or out-of-class. The third one substantiates the necessity and specialty of a purposeful and systematic methodological work with texts, the reading of which could become a cultural event. The author's methodology of work with such texts is proposed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Russkij jazyk za rubežom
ISSN
0131-615X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
RU - Ruská federace
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
94-103
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—