Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lidství, věda a svět jako konstituenty Evropy a jejich proměna ve 20. století. Příklad marxistické pedagogiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10421669" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10421669 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9jKlla8ekN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9jKlla8ekN</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lidství, věda a svět jako konstituenty Evropy a jejich proměna ve 20. století. Příklad marxistické pedagogiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento text se zabývá vyjasněním metafyzického rámce, do něhož je zasazena marxistická pedagogika. Interpretuje Marxovu analýzu cirkulu produkce a reprodukce a ukazuje, že Marxovo úsilí o emancipaci člověka zůstává nenaplněno, resp. ústí do totálního ovládání člověka. Konečně je do tohoto rámce zasazena marxistická pedagogika. Je třeba vidět, že samotný koncept ideologie v otázce po totalitních ideologiích předpokládá již specifickou metafyziku, totiž metafyziku představujícího subjektu a subjektu představ-idejí. V této metafyzice je obsaženo rozhodnutí ohledně lidskosti člověka i světskosti světa v základním smyslu před-mětu a zpředmětnění. Jak je porozuměno člověku v jeho lidskosti? Není pod politickým hávem ideologií (totalitárních i jiných) zakryta hlubší společná půda, jak měl naznačit již náš poukaz k metafyzice subjektu? Pokud vzdělání a výchova má v evropské tradici povahu přivádění člověka k jeho lidskosti, je v každém pojetí vzdělání implikováno specifické pojetí člověka. A pokud opět k člověku patří podstatně nejen to, že je objektem ve světě, ale též &quot;subjektem pro svět&quot; (Husserl), vyrůstá každé takové pojetí z korelace člověka a světa. A právě na předpoklady proměny člověka a světa ve 20. století se chceme blíže podívat.

  • Název v anglickém jazyce

    Humanity, science and the world as constituents of Europe and their transformation in the 20th century. A case of Marxist pedagogy

  • Popis výsledku anglicky

    This article tries to highlight main characteristics of the metaphysical frame of Marxist pedagogy. At first, it is important to see that the concept of ideology alone (in the question regarding totalitarian ideologies) presupposes a very specific metaphysic, i.e. metaphysic of the representing subject and subject of representations-ideas. In such a metaphysic a specific decision about humanity of man as well as worldliness of the world is introduced in the form of re-presentation and objectifying. How the humanity of man is understood? Is there not, under the political rhetoric of ideologies (totalitarian and not-totalitarian) a deeper common ground hidden, as our reference to the metaphysics of the subject was supposed to indicate? Insofar as upbringing in the European tradition has a sense of bringing man up to his own humanity, there is an implicit concept of human being in every concept of education. And insofar as man is not only an object in the world but also &quot;subject for the world&quot; (Husserl), every such concept is arising from the correlation man-world. We would like to look more closely at the conditions of this correlation man-world in 20th century.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historia scholastica

  • ISSN

    2336-680X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    22-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus