Sound systems of the Russian and Czech languages in the context of teaching Russian pronunciation to the Czechs
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10435435" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10435435 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LwLtECk02R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LwLtECk02R</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Zvukovye sistemy russkogo i češskogo jazykov v kontekste obučenija čechov russkomu proiznošeniju
Popis výsledku v původním jazyce
V state daetsja analiz fonetičeskich sistem russkogo i češskogo jazykov v lingvodidaktičeskom kontekste. Opisanie schodstv i raschoždenij ((kontaktirujuščich}} sistem provoditsja v trech aspektach - sobstvenno sistemnom, sistemno-pozicionnom i artikuljacionnom. Pervyj aspekt predpolagaet sopostavlenie sostava fonem i charakterizujuščich ich priznakov, vtoroj - issledovanie funkcionirovanija zvukovych edinic, tretij - opisanie artikuljacionnogo obrazovanija zvukov. Narjadu s različijami dvuch sistem, opredeljajuščimi fonetičeskie otklonenija v russkoj reči čechov, opisany schodstva, obuslovlivajuščie vozmožnosti ispolzovanija položitelnogo perenosa fonetičeskich čert rodnogo jazyka na izučaemyj.
Název v anglickém jazyce
Sound systems of the Russian and Czech languages in the context of teaching Russian pronunciation to the Czechs
Popis výsledku anglicky
The article presents an analysis of the phonetic systems of Russian and Czech languages in a linguodidactic context. Three aspects - systemic, system-position and articulatory - were taken into account while describing the similarities and differences of the compared systems. The first aspect assumes the comparison of the repertoire of phonemes including the signs that characterize them, the second - the investigation of the functioning of phonological units, the third - the description of the articulation of vowels. In addition to the differences between the two systems, which determine the phonetic differences in Russian speech of the Czechs, the correspondences that cause the possibilities of using the positive transfer of phonetic features of the mother tongue to the students are also described.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Профессорский журнал. Серия: Русский язык и литература
ISSN
2687-0339
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
RU - Ruská federace
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
39-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—