Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Marie Filippovová: Svět jako bod a čára

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10439085" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10439085 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Marie Filippovová: Svět jako bod a čára

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie Marie Filippovová: Svět jako bod a čára představuje náhled na celoživotní dílo této výjimečné brněnské autory. Výběr grafických a kresebných děl včetně jejích autorských knih a instalací je kontextualizován třemi texty. Terezie Petiškové, ředitelka Domu umění města Brna, se v úvodním textu dotýká geneze publikace. Marie Filippovová je s brněnskou kunsthalle spojena nejen svým bydlištěm, ale také několika významnými výstavami, které zde v různých prostorách v průběhu let realizovala. Jedná se například o výstavní projekt Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+, který v roce 2014 prezentoval v Domě umění díla aktivních umělkyň v pozdním věku, mezi nimi i Marie Filippovovou. Úvodní text nabízí současně otevřené srovnání mezi zažitým vnímání Marie Filippovové její domácí brněnskou scénou a konkrétními osobními zážitky Terezie Petiškové i dalších autorek této monografie při setkávání s umělkyní. Vendula Fremlová hledá v textu Od figury k bodu a zpět. Nejen o předmětném zobrazení a vztahu k literatuře v tvorbě Marie Filippovové styčné plochy mezi grafickými cykly 60., 70. a částečně i 80. let a mezi prozaickými i básnickými texty různé provenience, s nimiž nebo vedle nichž její grafická díla koexistují. Výtvarná díla i zájem o literaturu zasazuje Vendula Fremlová do souvislosti s dobovou, životní i uměleckou zkušeností autorky. Její rané grafické práce jsou výchozím půdorysem pro následné úvahy o práci s figurou od 80. let dále. Předmětné zobrazení se u Marie Filippovové vyvíjí směrem k repetici elementárních kreslířských prvků, především bodů, ale současně je autorka schopná vracet se k němu v různých formách zpět. Toto rozpětí formálních přístupů ukazuje na její široké a nesvázané myšlení ve figurách. Anna Vartecká v textu Bod - Kresba / Dotyk - Telo/ Forma - Antiforma zasazuje tvorbu autorky do domácích i mezinárodních souvislostí. Vychází z úvah Jindřicha Chalupeckého o vzájemném doteku těla a světa v tvorbě významné sochařky Evy Kmentové, a aplikuje tento příměr na tvorbu Marie Filippovové v časovém rozmezí od přelomu tisíciletí dosud. V mezinárodních souvislostech usouvztažňuje dílo autorky, především její cyklus perforovaných kreseb Otevřený projekt, s termínem &quot;antiforma&quot;, jímž je popisováno dílo Evy Hesse. Různorodost uměleckých forem je v textu nahlížena jako artikulace konceptu, který klade důraz na rovnost různých znakových systémů v kontextu výtvarného umění. Jeho integrální součástí je i performativita děl. Monografie obsahuje biografii a soupis výstav.

  • Název v anglickém jazyce

    Marie Filippovová: The World as a Point and a Line

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph Marie Filippovová: The World as a Point and a Line presents the lifelong work of this exceptional Brno-based artist. The selection of her prints and drawings, including her books and installations is contextualised by three texts. In the introductory text, Terezie Petiškové, the Brno House of Arts Director, touches upon the genesis of this publication. Marie Filippovová is associated with Brno&apos;s art hall not only through her place of residence but also thanks to the several significant exhibitions that she has had put on in the establishment&apos;s various spaces over the years. They include, for example, the exhibition project Grey Gold. Czech and Slovak Female Artists over 65. Held at the House of Arts in 2014, the project presented the works of female artists who are active in old age, including Marie Filippovová. Simultaneously, the introductory text offers an openly made comparison between the established ways in which the local scene in Brno perceives Marie Filippovová and individual personal encounters with the artist as experienced by Terezie Petišková and the other authors of this monograph. In her text From the Figure to the Point and Back. Not Just about Material Representation and the Relationship with Literature in the Works of Marie Filippovová, Vendula Fremlová is looking for the interfaces between the print cycles of the &apos;60s, &apos;70s and partially the &apos;80s, and between the prosaic and poetic texts of various provenance, with which or alongside which her prints coexist. Vendula Fremlová locates Filippovová&apos;s artwork and interest in literature within the context of the artist&apos;s experiences of the period, life and art. Her early prints are the starting point and the ground plan for her subsequent reflections on working with the human figure from the &apos;80s onwards. Material representation in the work of Marie Filippovová evolves towards a repetition of elementary drawing elements, primarily of points. At the same time, the artist is able to come back to material representation in different forms. This span of the formal approaches used points to her broad and unrestrained thinking in figures. In her text Point - Drawing / Touch - Body/ Form - Anti-form, Anna Vartecká situates the artist&apos;s work within the domestic and international context. Drawing on Jindřich Chalupecký&apos;s reflections about the mutual touch of the body and the world in the work of the important sculptor Eva Kmentová, she applies this simile to Marie Filippovová&apos;s work from the turn of the millennium to the present day. Within the international context, she establishes a link between the artist&apos;s work, primarily her series of perforated drawings Open Project, and the term &quot;anti-form&quot;, which is used to describe the work of Eva Hesse. The text views the diversity of art forms as articulating a concept that emphasises the equality of various sign systems within the context of fine art. The performativity of artworks is an integral part. The monograph contains the artist&apos;s biography and a list of exhibitions.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7009-205-7

  • Počet stran knihy

    192

  • Název nakladatele

    Vendula Fremlová, Marie Filippovová, Dům umění města Brna

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy