VYUŽITÍ INFORMÁLNÍHO UČENÍ PŘI RESOCIALIZACI ODSOUZENÝCH V PODMÍNKÁCH OTEVŘENÉ VĚZNICE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10454335" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10454335 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c18myw~j39" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c18myw~j39</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20221202167" target="_blank" >10.11118/lifele20221202167</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VYUŽITÍ INFORMÁLNÍHO UČENÍ PŘI RESOCIALIZACI ODSOUZENÝCH V PODMÍNKÁCH OTEVŘENÉ VĚZNICE
Popis výsledku v původním jazyce
Vzdělávání jedinců ve výkonu trestu odnětí svobody bývá v posledních letech díky mezinárodním úmluvám a humanizaci vězeňstvípřipisován velký význam. Ovšem každý vězeň nemůže absolvovatformální a neformální vzdělávací aktivity, například z důvodu nízkého trestu nebo nedostatku kapacity. Proto se otevírá možnost prouplatnění informálního učení a sebevzdělávání. Tato studie se zabývá možnostmi nové inovativní věznice v českých podmínkách,která specifickým prostředím a změnou přístupů ovlivňuje odsouzené a připravuje je na život po propuštění. Výzkumné šetření bylorealizováno kvalitativní formou s využitím polostrukturovanýchrozhovorů zaměřených na a) vnímání informálního učení ve výkonu trestu odnětí svobody, b) vnímání vlivu prostředí otevřenévěznice na učení, c) vnímání vlivu informálního učení na svoupřípravu na propuštění. Celkem se výzkumného šetření účastnilo16 mužů ve výkonu trestu odnětí svobody a k analýze získanýchdat byla využita zakotvená teorie. Z výsledků výzkumu můžemekonstatovat, že respondenti vnímají velké rozdíly v možnostecha přístupech k učení v podmínkách otevřené věznice. Konkrétněse jednalo o lepší sociální klima, které jim umožnilo se více zaměřit na seberozvoj v různých oblastech. Výsledky studie potvrzují,že běžná vězeňská zařízení jsou podnětově chudá, a odsouzení setam setkávají s několika problémy, které zásadně ovlivňují jejichučení. Tato studie poukazuje na důležitost těchto inovativních věznic v kontextu efektivity resocializace a reintegrace.
Název v anglickém jazyce
THE USE OF INFORMAL LEARNING IN THE RESOCIALIZATION OF CONVICTS IN OPEN PRISON CONDITIONS
Popis výsledku anglicky
In recent years, thanks to international conventions andthe humanization of prisons, great importance has been attributedto the education of individuals serving prison sentences. However,not every prisoner can undertake formal and non-formaleducational activities. That is due, for example, to a low sentenceor lack of capacity. Therefore, the possibility for the application ofinformal learning and self-education opens up. This study examinesthe possibilities of anew innovative prison in Czech conditions,which, through a specific environment and a change in approaches,influences convicts and prepares them for life after release.The research investigation was carried out in a qualitative form,using semi-structured interviews focused on: a) the perceptionof informal learning in prison sentences, b) the perception ofthe influence of the environment of an open prison on learning,c) the perception of the influence of informal learning on theirpreparation for release. In total, sixteen men serving prisonsentences participated in the research investigation, and groundedtheory was used to analyse the data obtained. From the researchresults, we can conclude that respondents perceive great differencesin possibilities and approaches to learning in the conditions of anopen prison. Specifically, a better social climate allowed them tofocus more on self-development in different areas. The results ofthe study confirm that regular prison facilities are incentive-poor,and convicts encounter several problems that fundamentallyinfluence their learning. This study highlights the importanceof these innovative prisons in the context of resocialization andreintegration efficiency.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
147-178
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—