Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Talentovaní žáci ve výtvarné výchově

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10455573" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10455573 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Talentovaní žáci ve výtvarné výchově

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá problematikou nadání v kontextu školní výtvarnévýchovy. Otevírá téma, které nebylo v České republice doposud systematickyzpracováno. Vychází z empirické studie vzniklé v rámci diplomovépráce. Autorka se v ní tázala výtvarných pedagogů, jak rozpoznávajía charakterizují talentované žáky a jak s nimi ve výtvarné výchově pracují.Dále se ptala, jaké výtvarné aktivity považují za vhodné pro jejich rozvoj.Studenti byli dotazováni na totéž a také na svůj vztah k předmětu výtvarnávýchova. Výzkumná data byla interpretována v kontextu relevantníchkurikulárních dokumentů, jejichž stručný přehled text též přináší.Výsledky ukazují, že oslovení učitelé výtvarné výchovy označují jakotalentované žáky s rozvinutou kreativitou, bohatou fantazií, nacházejícíoriginální způsoby řešení, kteří ovládají výtvarné techniky a projevujízvýšený zájem o výtvarnou činnost. Učitelé i studenti se v charakteristicevýtvarného talentu shodují. Za talent rozvíjející jsou považovány otevřenétransformativní aktivity s dostatečným prostorem pro osobitou výpověďa kreativitu. Příspěvek představuje ukázku tvůrčí aktivity včetně vizuálníchrealizací. Na základě provedené analýzy formuluje doporučení provzdělávání talentovaných žáků ve výtvarné výchově.

  • Název v anglickém jazyce

    Talented students in Art Education

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the theme of giftedness in the context of school arteducation. It opens a topic that has not yet been systematically treated inthe Czech Republic. It is based on an empirical study that originated asa part of a diploma thesis. Art teachers were asked how they recognizeand characterize talented students and how they work with them in arteducation. The other question was what creative activities they considersuitable for their development. The students were asked about the sameand also about their relationship to the art education subject. The researchdata were interpreted in the context of relevant curricular documents,a brief overview of which is also provided in the text. The results showedthat the interviewed art teachers considered the students to be talented andhaving a developed creativity and rich imagination. They were also foundto be able to find original solutions, master art techniques and show anincreased interest in art. Teachers and students have the same opinion onthe characteristics of the artistic talent. Open transformative activities withsufficient space for an individual expression and the expression of creativityare considered to develop a talent. The contribution represents an exampleof a creative activity including visual realizations. Based on the analysis, thetext formulates recommendations for the education of talented pupils in arteducation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    6-19

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus