Talentovaní žáci ve výtvarné výchově
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10455573" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10455573 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Talentovaní žáci ve výtvarné výchově
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá problematikou nadání v kontextu školní výtvarnévýchovy. Otevírá téma, které nebylo v České republice doposud systematickyzpracováno. Vychází z empirické studie vzniklé v rámci diplomovépráce. Autorka se v ní tázala výtvarných pedagogů, jak rozpoznávajía charakterizují talentované žáky a jak s nimi ve výtvarné výchově pracují.Dále se ptala, jaké výtvarné aktivity považují za vhodné pro jejich rozvoj.Studenti byli dotazováni na totéž a také na svůj vztah k předmětu výtvarnávýchova. Výzkumná data byla interpretována v kontextu relevantníchkurikulárních dokumentů, jejichž stručný přehled text též přináší.Výsledky ukazují, že oslovení učitelé výtvarné výchovy označují jakotalentované žáky s rozvinutou kreativitou, bohatou fantazií, nacházejícíoriginální způsoby řešení, kteří ovládají výtvarné techniky a projevujízvýšený zájem o výtvarnou činnost. Učitelé i studenti se v charakteristicevýtvarného talentu shodují. Za talent rozvíjející jsou považovány otevřenétransformativní aktivity s dostatečným prostorem pro osobitou výpověďa kreativitu. Příspěvek představuje ukázku tvůrčí aktivity včetně vizuálníchrealizací. Na základě provedené analýzy formuluje doporučení provzdělávání talentovaných žáků ve výtvarné výchově.
Název v anglickém jazyce
Talented students in Art Education
Popis výsledku anglicky
The study deals with the theme of giftedness in the context of school arteducation. It opens a topic that has not yet been systematically treated inthe Czech Republic. It is based on an empirical study that originated asa part of a diploma thesis. Art teachers were asked how they recognizeand characterize talented students and how they work with them in arteducation. The other question was what creative activities they considersuitable for their development. The students were asked about the sameand also about their relationship to the art education subject. The researchdata were interpreted in the context of relevant curricular documents,a brief overview of which is also provided in the text. The results showedthat the interviewed art teachers considered the students to be talented andhaving a developed creativity and rich imagination. They were also foundto be able to find original solutions, master art techniques and show anincreased interest in art. Teachers and students have the same opinion onthe characteristics of the artistic talent. Open transformative activities withsufficient space for an individual expression and the expression of creativityare considered to develop a talent. The contribution represents an exampleof a creative activity including visual realizations. Based on the analysis, thetext formulates recommendations for the education of talented pupils in arteducation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
6-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—