Výuka češtiny pro zahraniční studenty na lékařských fakultách v České republice – koncepce, problémy a nové výzvy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466936" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466936 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qyU8qkk1ME" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qyU8qkk1ME</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka češtiny pro zahraniční studenty na lékařských fakultách v České republice – koncepce, problémy a nové výzvy
Popis výsledku v původním jazyce
Pro zahraniční studenty na českých lékařských fakultách je znalost českého jazyka důležitým nástrojem pro úspěšnou komunikaci s pacientem a k nácviku potřebných praktických dovedností budoucího lékaře. S češtinou se ale většina z nich poprvé setkává právě až v prvním ročníku studia medicíny. To předurčuje určitá specifika výuky tohoto jazyka, který se ve velmi krátké době musí posunout z výuky na úrovni A0 k výuce jazyka pro specifické účely - tedy medicínu. Vzhledem k tomu, že čeština je pro zahraniční mediky jen okrajovým předmětem s poměrně malou časovou dotací, je nutné efektivně strukturovat gramatickou část s nácvikem správné komunikace za použití adekvátní slovní zásoby. To je výzva nejen pro studenty samotné, ale samozřejmě i pro učitele, kteří připravují koncepci předmětu a tvoří obsahy kurzů. Následující příspěvek si klade za cíl zmapovat aktuální situaci ve výuce češtiny jako cizího jazyka na lékařských fakultách a nastínit některé problémy a výzvy.
Název v anglickém jazyce
Teaching Czech to Foreign Students at Medical Schools in the Czech Republic - Approach, Problems and New Challenges
Popis výsledku anglicky
For medical students in English study programme in the Czech Republic, knowledge of the Czech language is an important tool for successful communication with Czech patients and for practicing their practical skills in medicine. However, most of them meet Czech for the first time in the first year of their medical studies. This predetermines certain specifics of teaching this language, which in a very short time must progress from A0 level to a language for specific purposes - i.e., medicine. Given that Czech is only a marginal subject for foreign future doctors with a relatively small time allowance, it is necessary to effectively balance the grammar part with the practicing of appropriate doctor-patient communication using an adequate vocabulary. This is a challenge not only for the students themselves, but of course also for the teachers who prepare the concept of the subject and create the contents of the courses. The following article aims to map the current situation in the teaching of Czech as a foreign language at Czech medical schools and to outline some problems and challenges.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
169-178
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—