Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10467559" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10467559 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oJ2zfC65Z6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv tempa a frázování čteného textu na porozumění
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek zjišťuje, zda a do jaké míry ovlivňuje tempo promluvy a frázování funkční porozumění čteného textu. Třem důsledně srovnatelným skupinám byly prezentovány tři různé verze přirozeně čteného textu. Verze byly pořízené přirozeně, tj bez modifikace řečového signálu, třemi způsoby: běžným mluvním tempem a frázováním odpovídajícím logickému a syntaktickému členění textu, vysokým tempem se zachovaným logickým frázováním a nakonec přirozeným mluvním tempem s deformovaným frázováním. Tyto tři nahrávky byly předloženy třem srovnatelným skupinám respondentům respektivně. Jejich úkolem bylo určit pravdivost tvrzení, která se k textu vztahují. Ukázalo se, že zvýšení tempa řeči ovlivňuje porozumění minimálně, zatímco chaotické frázování způsobuje pokles porozumění až o 33 %.
Název v anglickém jazyce
The effect of speech rate and phrasing of a read text on comprehension
Popis výsledku anglicky
The present paper investigates whether and to what extent speaking rate and phrasing affect functional comprehension of a read text. Three consistently comparable groups were presented with three different versions of a naturally read text. The versions were acquired naturally, i.e., without speech signal modification, in three ways: normal speech rate and phrasing corresponding to the logical and syntactic structure of the text, high rate with preserved logical phrasing, and finally natural speech rate with distorted phrasing. The three recordings were presented to three comparable groups of respondents in a responsive manner. Their task was to determine the truth of the statements related to the text. It turned out that an increase in speech rate affected comprehension minimally, while chaotic phrasing caused a decrease in comprehension of up to 33%.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
2729-8639
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
70-81
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—