Geometrická zobrazení v rovině a jejich aplikace ve vektorové grafice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10469557" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10469557 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EDYqnQFMmf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EDYqnQFMmf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Geometrická zobrazení v rovině a jejich aplikace ve vektorové grafice
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto článku postupně ukazujeme aplikace běžné středoškolské matematiky ve webové grafice. Aktuální středoškolské kurikulum však není vzdělávání na středních školách v oblasti matematiky dostatečně zaměřeno na matice, které jsou v informatice klíčovým prvkem. Pokud by žáci zvládli matice, umožnilo by jim to snadněji pracovat s grafickými prvky v SVG formátu. Kromě webové grafiky se matice využívají třeba i v teorii grafů, nebo elektrotechnice.Žáci všeobecných gymnázií jsou s maticemi seznamováni okrajově ve vyšších ročnících ve volitelných předmětech. Na jejich aplikace, ať už ve webové grafice, nebo teorii grafů již pak nezbývá čas. Domnívám se však, že na odborných školách, zaměřených na informační technologie či elektrotechniku by žáci měli být s maticemi seznámeni již na počátku studia. Navazující odborné předměty pak na těchto znalostech mohou dále stavět.
Název v anglickém jazyce
Geometric representations in the plane and their application in vector graphics
Popis výsledku anglicky
In this article, we show step-by-step applications of common high school mathematics in web graphics. However, the current high school mathematics curriculum does not sufficiently focus on mathematics education, which is a key element in computer science. If students could master matrices, it would allow them to work more easily with graphical elements in SVG format. In addition to web graphics, matrices are also used in graph theory or electrical engineering, for example.Pupils in general secondary schools are introduced to matrices marginally in the upper grades in elective subjects. There is then no time left for their application, either in web graphics or graph theory. I believe, however, that in vocational schools focusing on information technology or electrical engineering, students should be introduced to matrices at the beginning of their studies. Subsequent vocational subjects can then build on this knowledge.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika - fyzika - informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
1805-7705
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
2023-08-31
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
207-217
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—