Hodnocení přínosu primárně preventivního programu Duševní zdravověda pro jeho účastníky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10472777" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10472777 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bfQw90dNt4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bfQw90dNt4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.29364/epsy.486" target="_blank" >10.29364/epsy.486</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení přínosu primárně preventivního programu Duševní zdravověda pro jeho účastníky
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této evaluační studie bylo zhodnotit účinnost primárně preventivního programu Duševní zdravovědazaměřeného na prevenci v oblasti duševního zdraví adolescentů. Cílem bylo dále zjistit, jestli mohou proměnnéjako gender, věk a zkušenost s duševním onemocněním respondentů ovlivňovat jejich postoje k duševnímuzdraví. Výzkumný soubor tvořil 1898 studentů středních škol (1655 respondentů z experimentální skupiny,kteří se programu účastnili, a 243 ze skupiny kontrolní, kteří se programu nezúčastnili) ve věku 14-19 let.Metodou výzkumu jsou evaluační zpětnovazební dotazníky, které byly respondentům poskytnutypřed realizací programu a po ní. Byly měřeny změny postojů studentů před programem a po něm v rámci třechdimenzí - (1) vyhledání odborné pomoci; (2) zásady správné psychohygieny; (3) destigmatizace osobs duševním onemocněním. Studenti z experimentální skupiny se účastnili preventivního programu v rámcijednodenního 5hodinového workshopu realizovaného dvěma odborně proškolenými lektory a lektorkamineziskové organizace Nevypusť duši, která primárně preventivní program Duševní zdravověda na středníchškolách realizuje po celé České republice již řadu let.Z výsledků evaluace se ukazuje, že je program Duševní zdravověda efektivní a jako nejpřínosnější se jevív oblasti (1) Vyhledání odborné pomoci a (2) Zásady správné psychohygieny. Je rovněž potvrzeno, že gender,věk a zkušenost s duševním onemocněním respondentů ovlivňují jejich postoje k některým oblastemduševního zdraví
Název v anglickém jazyce
EVALUATING THE BENEFITS OF A PRIMARY PREVENTION MENTAL HEALTH PROGRAMME FOR ITS PARTICIPANTS
Popis výsledku anglicky
This evaluation study aimed to assess the effectiveness of the Primary Mental Health Programme in the fieldof adolescent mental health prevention. Another aim was to find out whether variables such as respondents'gender, age and experience of mental illness of the respondents can influence their attitudes towards mentalhealth.The research group consists of 1898 secondary school students (1655 respondents from the experimentalgroup who participated in the programme and 243 from the control group who did not participate in theprogramme) aged 14-19 years. The research method is evaluation feedback questionnaires given to therespondents before and after the implementation of the programme. Changes in students' attitudes before andafter the programme were measured in three dimensions - (1) Seeking professional help; (2) Principles ofproper mental hygiene; (3) Destigmatization of people with mental illness. Students in the experimental groupparticipated in a preventive programme in the form of a one-day, five-hour workshop conducted by twoprofessionally trained lecturers from the non-profit organization Nevypusť duši, which has been implementingthe primarily preventive Mental Health Science Programme in secondary schools throughout the CzechRepublic for many years.The results of the evaluation show that the Mental Health Programme is effective and seems to be the mostbeneficial in the area of (1) Seeking professional help and (2) Principles of proper mental hygiene. It alsoconfirms that respondents' gender, age and experience of mental illness influence their attitudes towards someareas of mental health
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
E-psychologie
ISSN
1802-8853
e-ISSN
1802-8853
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
18-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—