Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluating experimental activities in Czech chemistry textbooks: a critical analysis

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10474487" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10474487 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QH1NNctGRU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QH1NNctGRU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/cdem-2023-0006" target="_blank" >10.2478/cdem-2023-0006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluating experimental activities in Czech chemistry textbooks: a critical analysis

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study analysed the nature and integration of experimental activities in Czech lower-secondary chemistry textbooks which are currently in use. Focusing on four dominant textbook series (published since 1990&apos;s), and one recently (2019) published and certified, it investigated the offered types of student activities, their cognitive demands, placement in the educational process, and inquiry levels. The findings reveal two distinct groups of textbooks based on the quantity of experimental activities. Some textbooks align with traditional teaching methods, emphasising teacher-led demonstrations, while others attempt a balance between safety concerns and student engagement. However, a general lack of focus on higher-order cognitive skills and inadequate scaffolding for scientific process skills development was found. The results showed future research should investigate the impact of experimental activities on student outcomes, highlighting the need for more modern approaches in chemistry education.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluating experimental activities in Czech chemistry textbooks: a critical analysis

  • Popis výsledku anglicky

    This study analysed the nature and integration of experimental activities in Czech lower-secondary chemistry textbooks which are currently in use. Focusing on four dominant textbook series (published since 1990&apos;s), and one recently (2019) published and certified, it investigated the offered types of student activities, their cognitive demands, placement in the educational process, and inquiry levels. The findings reveal two distinct groups of textbooks based on the quantity of experimental activities. Some textbooks align with traditional teaching methods, emphasising teacher-led demonstrations, while others attempt a balance between safety concerns and student engagement. However, a general lack of focus on higher-order cognitive skills and inadequate scaffolding for scientific process skills development was found. The results showed future research should investigate the impact of experimental activities on student outcomes, highlighting the need for more modern approaches in chemistry education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Chemistry, Didactics, Ecology, Metrology

  • ISSN

    1640-9019

  • e-ISSN

    2084-4506

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    93-104

  • Kód UT WoS článku

    001151794200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85184235705