Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Current Dyslexia Research and Practice in the Czech Republic and Slovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10471358" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10471358 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.4324/9781003408277" target="_blank" >https://doi.org/10.4324/9781003408277</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/9781003408277" target="_blank" >10.4324/9781003408277</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Current Dyslexia Research and Practice in the Czech Republic and Slovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Czech and Slovak are closely related languages of the West Slavic subgroup of the Indo-European family. The two languages are broadly mutually intelligible, with similar roots and fusional morphology word structures. Both are highly inflected and hence have a predominance of multisyllabic words that can mark for a rich variety of inflectional and derivational grammatical information (Volín, 2010). Their distribution of word length is virtually identical, with words of three syllables being the most prevalent (40% in Czech, 38% in Slovak), followed by two-syllable words, then words of four syllables, with monosyllabic words ranking only in fourth place (Kessler &amp; Caravolas, 2011). Both languages have a predominantly open (CV, CCV, etc.) syllable structure, and the singleton onset (C) is by far the most prevalent (Kučera &amp; Monroe, 1968). A particular feature of Czech and Slovak phonology is that they allow for complexity in onset structure, with up to four consonants at the start of a syllable. In contrast, at the level of the coda (syllable endings), both languages have limited complexity allowing one or two consonants, but by far most frequent are open syllables (no consonant after the vowel).

  • Název v anglickém jazyce

    Current Dyslexia Research and Practice in the Czech Republic and Slovakia

  • Popis výsledku anglicky

    Czech and Slovak are closely related languages of the West Slavic subgroup of the Indo-European family. The two languages are broadly mutually intelligible, with similar roots and fusional morphology word structures. Both are highly inflected and hence have a predominance of multisyllabic words that can mark for a rich variety of inflectional and derivational grammatical information (Volín, 2010). Their distribution of word length is virtually identical, with words of three syllables being the most prevalent (40% in Czech, 38% in Slovak), followed by two-syllable words, then words of four syllables, with monosyllabic words ranking only in fourth place (Kessler &amp; Caravolas, 2011). Both languages have a predominantly open (CV, CCV, etc.) syllable structure, and the singleton onset (C) is by far the most prevalent (Kučera &amp; Monroe, 1968). A particular feature of Czech and Slovak phonology is that they allow for complexity in onset structure, with up to four consonants at the start of a syllable. In contrast, at the level of the coda (syllable endings), both languages have limited complexity allowing one or two consonants, but by far most frequent are open syllables (no consonant after the vowel).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Dyslexia in many languages: Insights, interactions, and interventions.

  • ISBN

    978-1-04-010795-9

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

  • Počet stran knihy

    286

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    London

  • Kód UT WoS kapitoly